KOMUNIKAT "JA"


Komunikat „ja” to mówienie o sobie, o tym, co widzimy, czujemy, przeżywamy, co nas boli. Mówiąc w ten sposób wyrażamy własne uczucia i potrzeby, a nie oceniamy drugiej osoby.

Komunikat „ja” składa się z trzech kroków:

Krok 1: Ja czuję..................................................................

Tu wskaż, co czujesz w danej chwili, np.
  • Jestem zły, smutny, zdenerwowany, jest mi przykro itp.

Krok 2: Kiedy....................................................................

Tutaj przedstaw konkretne zachowania drugiej osoby, które wywoływało u Ciebie to uczucie. Nie używaj słów: Ty zawsze, Ty nigdy, bo to jest forma ataku. Skup się na tym, co się dzieje w danej chwili, np.:
  • Jest mi smutno, kiedy mówisz o mnie za plecami do moich przyjaciół.
  • Byłem zdenerwowany, kiedy nie przyszedłeś na umówione spotkanie.

Krok 3: Ponieważ...................................................................

Tutaj możesz opisać, jaki wpływ ma na Ciebie to zachowanie (nieprzychodzenie na spotkanie, mówienie o mnie, kiedy mnie nie ma), dlatego wywołuje to takie uczucia (złość, smutek), np.:
  • Byłem zdenerwowany, kiedy nie przyszedłeś na umówione spotkanie, bo nie wiedziałem, co zrobić: czekać czy iść do domu.
  • Jest mi smutno, kiedy mówisz o mnie za moimi plecami do przyjaciół, bo nie mogęsię wtedy obronić.

Możesz też powiedzieć, jakiego zachowania oczekujesz np. :
  • Byłem zdenerwowany, kiedy nie przyszedłeś na umówione spotkanie, bo nie wiedziałem, co zrobić: czekać czy iść do domu. Proszę, abyś dzwonił do mnie, jak coś Ci wypadnie.
  • Jest mi smutno, kiedy mówisz o mnie za moimi plecami do przyjaciół, bo nie mogę się wtedy obronić. Oczekuję, abyś o moim zachowaniu rozmawiał ze mną.

Zachęcam was do korzystania z komunikatu „ja” zwłaszcza w sytuacjach trudnych, konfliktowych, kiedy odczuwamy silne emocje. Komunikat „ja” umożliwia takie wyrażenie uczuć i oczekiwań w stosunku do kolegi/koleżanki, które nie są dla niego/niej raniące i nie godzą w żaden sposób w jego/jej poczucie wartości.

AF

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Raport Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży i opiekunów – wsparcie psychologiczne w sytuacji kryzysu