W zawodzie architekta wiedza techniczna i środowiskowa, zarządzanie projektowaniem i budową oraz rozumienie biznesu, są równie ważne jak samo projektowanie. Architekt przyjmuje zlecenie od klienta. Przygotowuje studium wykonalności, audyty budowlane, projekt budynku lub budowli oraz otaczającej przestrzeni. Architekt uczestniczy w opracowaniu wymagań, jakich klient życzy sobie w budynku. Przez cały czas trwania projektu (od planowania do wykonania) architekt koordynuje zespołem projektowym. Inżynierowie budowlani, mechanicy i elektrycy oraz inni specjaliści współpracują z architektem, który musi zapewnić koordynację prac w celu wykonania projektu.
Zapoznajcie się ze specyfiką zawodu architekt. Sprawdźcie jakie predyspozycje i kompetencje należy posiadać oraz jakie są przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania tego zawodu.
Link:
https://mapakarier.org/paths/occupation/56/architekt/male
Zapraszam Was również do oglądania filmu, który odpowiada na pytania:
Dlaczego architekci korzystają z geometrii?
Gdzie kryje się matematyka?
Jakie formy geometryczne wykorzystuje się do projektowania budynków?
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=EIXZ9nqrr74
Wyróżnia się następujące typy architektury:
- Architektura mieszkalna,
- Architektura sakralna,
- Architektura rządowa,
- Architektura rekreacyjna,
- Architektura pożytku publicznego i edukacji,
- Architektura komercyjna i industrialna.
Zobaczcie, jak interesująco o swojej pracy i jednym z projektów „Dom pod lasem”, opowiada architekt:
https://www.youtube.com/watch?v=AkQ9BTC0-Zk
E.K-K.
Kompetencje miękkie – kluczem do sukcesu
Zasady nabywania kompetencji miękkich:
1. Odkryj swoje mocne i słabe strony. Skup się na tych słabych obszarach, które wymagają poprawy.
2. Obserwuj innych ludzi, którzy są specjalistami w danej dziedzinie. Obserwacja jest kluczowym elementem w nabywaniu kompetencji miękkich.
3. Stwórz grupę, z którą będziesz uczyć się umiejętności miękkich w praktyce. Nie można nauczyć się pływania na sucho, podobnie nie można się nauczyć kompetencji miękkich jedynie teoretycznie.
4.Dołącz do grup, które mają podobne zainteresowania jak Ty. Poprzez stałą interakcję będziesz mieć większą motywację do rozwoju swoich kompetencji.
5.Bierz udział w warsztatach i szkoleniach, których celem jest rozwój umiejętności miękkich.
6.Korzystaj z informacji zwrotnych. Są one podstawą rozwoju Twoich kompetencji.
Zapraszam Was do zapoznania się z treścią prezentacji, w której znajdziecie:
- szczegółowy opis kompetencji miękkich,
- odpowiedź na pytanie: Dlaczego warto rozwijać kompetencje miękkie?,
- oraz informacje o tym: Jak rozwijać kompetencje miękkie?
Link do prezentacji:
Dane – najcenniejsze zasoby
Data scientist to zawód przyszłości, w którym według McKinsey Global Institute tylko w samych Stanach Zjednoczonych brakuje około 1,5 mln specjalistów.
Czym zajmują się specjaliści data scientist?
Są to specjaliści zajmujący się analizą danych. Ściśle współpracują z podmiotami biznesowymi, aby zrozumieć ich cele i określić, w jaki sposób dane można wykorzystać do osiągnięcia tych celów. Projektują procesy modelowania danych, tworzą algorytmy i modele w celu wyodrębnienia danych potrzebnych biznesowi, a także pomagają analizować dane oraz udostępniać spostrzeżenia współpracownikom.
Najczęściej zatrudniani są na stanowiskach:
Data scientists: projektują procesy modelowania danych w celu tworzenia algorytmów i modeli oraz wykonywania niestandardowych analiz.
Data analysts: manipulują dużymi zbiorami danych i wykorzystuj je do identyfikowania trendów i wyciągania znaczących wniosków w celu podejmowania strategicznych decyzji biznesowych.
Data engineers: porządkują i organizują dane z różnych źródeł.
Business intelligence specialists: identyfikują trendy w zestawach danych.
Data architects: projektują, tworzą i zarządzają architekturą danych organizacji.
Większość analityków danych wykorzystuje w swojej codziennej pracy następujące umiejętności:
Analiza statystyczna: identyfikacja wzorców w danych.
Uczenie maszynowe: wdrażanie algorytmów i modeli statystycznych, aby umożliwić komputerowi automatyczne uczenie się na podstawie danych.
Informatyka: umiejętność zastosowania zasad sztucznej inteligencji, systemów baz danych, interakcji człowiek / komputer, analizy numerycznej i inżynierii oprogramowania.
Programowanie: umiejętność pisania programów komputerowych i analizy dużych zbiorów danych, aby znaleźć odpowiedzi na złożone problemy. Umiejętność pracy w językach, takich jak Java, R, Python i SQL.
Specjaliści data scientis, odgrywają kluczową rolę w pomaganiu organizacjom w podejmowaniu rozsądnych decyzji. W związku z tym potrzebują umiejętności miękkich w następujących obszarach:
Myślenie analityczne: aby znaleźć rozwiązania abstrakcyjnych problemów biznesowych. Krytyczne myślenie: zastosowanie obiektywnej analizy faktów przed wyciągnięciem wniosków.
Umiejętności interpersonalne: aby sprawnie komunikować się z różnymi odbiorcami na wszystkich poziomach organizacji.
Dane to jeden z najcenniejszych zasobów każdej organizacji, niezależnie od branży. Osoby, które nauczą się przekuwać surowe dane w wartościową analizę, nie będą miały problemu ze znalezieniem ciekawej i dobrze wynagradzanej pracy. Zapraszam was do oglądania kolejnego webinaru z serii Zawodowy Stream. W spotkaniu udział biorą:
Aleksandra Magiełda, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, studiów licencjackich na kierunku Metody ilościowe w Ekonomii i Systemy Informacyjne oraz studiów magisterskich na kierunku Big Data, zatrudniona w firmie Clinical Research Organization i zajmująca się analizą danych klinicznych.
Bartosz Kowalski, absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, zatrudniony w MediaCom w Warszawie, prowadzący kilkunastoosobowy zespół zajmujący się Ekonometrią i Data Science.
Podczas webinaru poznacie odpowiedzi między innymi na poniższe pytania:
W jaki sposób analiza danych przyczynia się do rozwoju medycyny i branży reklamowej?
W jakich innych branżach w Polsce i za granicą poszukiwani są specjaliści z obszaru data science?
Co oznaczają takie pojęcia jak big data, business intelligence i machine learning?
Co trzeba umieć i jakie szkoły ukończyć, aby zostać badaczem danych?
Jakie kompetencje miękkie powinien posiadać dobry analityk?
Link do webinaru:
Dużo informacji znajdziecie również na padlecie:
E.K-K.
Umiejętności uniwersalne
Kompetencje transferowalne, to umiejętności, których będziesz używać w każdej pracy. Te uniwersalne
umiejętności są pożądane, ponieważ jeśli je posiadasz, będziesz mógł rozpocząć
pracę w dowolnej dziedzinie kariery i od razu zacząć wnosić pozytywny wkład w
pracę. Zdolność do przechodzenia z jednej roli do
drugiej za pomocą tych umiejętności pokażą, że jesteś elastyczny w ciągle
zmieniającym się świecie.
1. Rozwiązywanie problemów. Twoje umiejętności rozwiązywania problemów pomagają nie tylko zidentyfikować
problem, ale także zidentyfikować przyczynę problemu i znaleźć sposób na
wdrożenie rozwiązania.
2. Rozumowanie analityczne. Rozumowanie analityczne jest w pewnym sensie częścią twoich umiejętności
rozwiązywania problemów: np. biorąc większy problem dzielisz go na mniejsze
części, aby znaleźć rozwiązanie.
3. Krytyczne myślenie. Podobnie jak w przypadku rozwiązywania problemów i rozumowania
analitycznego, krytyczne myślenie polega na ocenie i interpretacji informacji w
celu dokonania osądu, wyciągnięcia wniosków lub wyboru sposobu działania.
4. Przywództwo. Umiejętności przywódcze, to nie tylko umiejętność nadzorowania i
zarządzania zespołem. Obejmują one również zdolność do przewodzenia projektowi
i motywowanie zespołu do realizacji wspólnych celów. Przywództwo obejmuje wiele
dodatkowych umiejętności, takich jak: komunikacja, rozwiązywanie problemów i
budowanie relacji.
5. Zdolność adaptacji. Pracując na danym stanowisku, możesz odkryć, że musisz dostosować np.
terminy lub metody swojej pracy. W niektórych przypadkach może być konieczne
nauczenie się nowych umiejętności, aby wykonać zadanie. Wykazanie, że potrafisz
przystosować się do zmian, pokazuje, że jesteś w stanie nadążać za nurtem,
zachowując pozytywne nastawienie i wykonując dobrze swoją pracę.
6. Praca zespołowa. Praca zespołowa oznacza współpracę w grupie, aby osiągnąć wspólny cel.
Pracodawcy szukają pracowników, którzy wnoszą pozytywny wkład do grupy, aby
pomóc jej odnieść sukces.
7. Komunikacja. Twoje umiejętności komunikacyjne,
to umiejętność dzielenia się pomysłami i informacjami w jasny i zwięzły sposób,
nie pozostawiający miejsca na nieporozumienia.
8. Słuchanie. Aby rozwiązać problem klienta lub
rozwiązać konflikt w zespole, musisz umieć słuchać i rozumieć, co mówi druga strona.
9. Kreatywność. Kreatywność dotyczy tego, jak
podchodzisz do zadań i rozwiązujesz problemy. Czy jesteś nieszablonowym
myślicielem? Kreatywni myśliciele znajdują nowatorskie rozwiązania problemów,
które napotykają.
10. Dbałość o szczegóły. Przeglądasz projekty, aby upewnić
się, że wszystko jest przygotowane
zgodnie z założeniami. Zorientowanie na szczegóły oznacza, że w przyszłości
pracodawca może liczyć na to, że zwrócisz uwagę na każdy szczegół zlecenia,
wyłapiesz błędy i poprawisz je w razie potrzeby. Oznacza to również, że
świadomie podchodzisz do realizacji projektów.
11. Zarządzanie projektem. Dbasz o to, aby wszystko działo
się na czas, a także dostosowujesz oś czasu, gdy sprawy nie idą zgodnie z
planem. Ta uniwersalna umiejętność pomaga zapewnić dotrzymywanie terminów oraz
sprawne i efektywne wykonywanie projektów.
12. Budowanie relacji. Relacje są często kluczowym
elementem każdej firmy. Ludzie, którzy budują relacje, radzą sobie z
konfliktami i pomagają stronom znaleźć rozwiązanie.
13. Zarządzanie. Zarządzanie, to o wiele więcej
niż przydzielanie zadań. To również dbanie o to, aby ludzie wykonywali swoje
zadania oraz pomaganie im w pokonywaniu przeszkód, jakie mogą napotkać.
E.K-K.
Poznajemy zawody – leśnik
Lasy zajmują około 30% powierzchni Polski. Czy wiecie po co są nam leśnicy? Zapraszam Was do oglądania bardzo interesującego filmu.
Link:
Leśnik, to zawód, który można wykonywać, mając wykształcenie średnie lub wyższe. Studia na kierunku leśnictwo, to studia inżynierskie lub magisterskie, których program kształcenia zazwyczaj trwa od 3,5 do 4 lat (studia I stopnia) lub od 1,5 do 2 lat (studia II stopnia) i kończy się uzyskaniem dyplomu.
Zobaczcie jak wygląda nauka w technikum leśnym.
Link:
Mająca swoją siedzibę na Ursynowie, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, od ponad 100 lat kształci na kierunku leśnictwo. Wraz z Uniwersytetem w Eberswalde prowadzi również studia Forest Information Technology. Zobaczcie film na temat wydziału leśnego SGGW z udziałem prodziekanów uczelni: p. dr Arkadiusza Gruchały oraz p. dr Michała Orzechowskiego:
Link:
Studenci podczas studiów na kierunku leśnictwo poszerzą swoją wiedzę z dziedzin takich jak:
- matematyka i statystyka matematyczna,
- fizyka,
- chemia,
- technika i inżynieria leśna,
- fizjologia roślin drzewiastych,
- hodowla lasu,
- botanika i zoologia leśna,
- ekologia,
- urządzanie ekosystemów leśnych,
- zarządzanie w leśnictwie,
- ochrona ekosystemów leśnych,
- użytkowanie zasobów,
- hodowla lasu.
Źródło: www.studia.pl
Zapraszam Was na spotkanie z leśnikami p. Anną Mikucką-Grzeszczyk oraz p. Michałem Wojcieszkiewiczem. W czasie spotkania dowiecie się między innymi:
- Jakie zawody można wyróżnić w branży leśnej oraz czym na co dzień zajmują się pracownicy Lasów Państwowych?
- Czy praca w leśnictwie jest perspektywicznym kierunkiem rozwoju?
- W jaki sposób branża leśna wykorzystuje nowoczesne technologie?
- Jakie sekrety leśnicy potrafią wyczytać z kory drzew oraz tropy jakich zwierząt można odnaleźć w polskich borach?
Link do spotkania:
Bardzo dużo interesujących informacji znajdziecie również na padlecie.
Link:
E.K-K.
Poznajemy zawody – fizjoterapeuta
Według definicji Światowej Konfederacji
Fizjoterapii: „Fizjoterapia to świadczenie usług wobec jednostek lub populacji
osób, mające na celu rozwijanie, utrzymywanie i przywracanie maksymalnych
zdolności ruchowych i funkcjonalnych”.
Aby pracować w tym zawodzie, należy
ukończyć studia
o kierunku fizjoterapia - kierunek
ten prowadzą uczelnie medyczne oraz akademie wychowania fizycznego. Są to studia z obszaru nauk medycznych i nauk
o zdrowiu, których program kształcenia zazwyczaj trwa 2 lata (studia II stopnia) lub 5 lat (studia jednolite
magisterskie) oraz kończy się uzyskaniem dyplomu magistra. Uprawnienia do wykonywania zawodu, uzyskuje się po pozytywnym
zdaniu Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego. Fizjoterapeuta należy do grupy zawodów przyszłości.
W pracy
fizjoterapeuty oprócz wykształcenia, ważne jest posiadanie kompetencji
społecznych oraz dobrego stanu zdrowia i sprawności fizycznej. Fizjoterapeuta
powinien posiadać umiejętności interpersonalne, empatię i cierpliwość oraz
umiejętność komunikowania się w zrozumiały sposób, aby dobrze wyjaśniać
programy leczenia i motywować swoich pacjentów. Dodatkowo fizjoterapeuta musi posiadać umiejętności analityczne i
obserwacyjne, aby właściwie diagnozować i leczyć różnorodne problemy zdrowotne
pacjentów.
Fizjoterapeuci znajdują najczęściej pracę w szpitalach, uzdrowiskach, sanatoriach, placówkach rehabilitacyjnych, gabinetach
SPA, przychodniach sportowo-lekarskich, gabinetach odnowy biologicznej lub w
klubach sportowych. Fizjoterapeuci przeprowadzają różnorodne zabiegi oraz
prowadzą z pacjentami zajęcia, które mają na celu polepszenie stanu zdrowia
osób dotkniętych schorzeniami, kontuzjami lub niepełnosprawnością. W swojej
pracy stosują masaże, ćwiczenia fizyczne oraz zabiegi, w których wykorzystują
światło, zimno, ciepło, prądy i laser.
Zobaczcie film o tym jak wygląda praca w gabinecie
fizjoterapeuty:
https://tiny.pl/rsmtx
E.K-K.
Karty kompetencji
Zapraszam Was do zapoznania się z kartami
kompetencji. Karty opisują kwalifikacje w poszczególnych sektorach w wymiarze
osobistym, społecznym oraz w zakresie umiejętności uczenia się. W Zaleceniach
Rady Unii Europejskiej z 22 maja 2018r. kompetencje te definiowane są jako:
- zdolność do autorefleksji,
- skutecznego zarządzania czasem i informacjami,
- konstruktywnej współpracy z innymi osobami,
- zarządzania własnym uczeniem się i karierą zawodową.
Celem tak opracowanych kart jest między
innymi umożliwienie autodiagnozy posiadanych kompetencji. Karty kompetencji
zostały przygotowane dla 10 sektorów:
SPORT – wybrane kompetencje:
1.Motywowanie innych.
2.Dążenie do osiągnięć/zorientowanie na cel.
3.Empatia.
4.Zarządzanie stresem.
5.Przewodzenie innym osobom.
6.Samodzielność w działaniu.
7.Instruowanie innych osób.
8.Doradzanie innym.
9.Budowanie relacji z klientem/podopiecznym.
10. Otwartość na zmiany.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82fr
BANKOWOŚĆ – wybrane kompetencje:
1.Budowanie relacji z klientem.
2.Myślenie analityczne.
3.Budowanie zaufania.
4.Umiejętność stosowania się do procedur.
5.Organizacja własnej pracy.
6.Podejmowanie decyzji.
7.Czytanie ze zrozumieniem.
8.Rozwiązywanie problemów.
9.Praca w zespole.
10. Dążenie do osiągnięć/zorientowanie na cel.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82fw
IT (information technology) – wybrane kompetencje:
1.Myślenie analityczne.
2.Kreatywność.
3.Wyszukiwanie informacji (research) i przetwarzanie ich.
4.Samodzielność w działaniu.
5.Dążenie do osiągnięć/zorientowanie na cel.
6.Orientacja na klienta.
7.Organizacja własnej pracy.
8.Rozwiązywanie problemów.
9.Rozwijanie i wykorzystywanie myślenia matematycznego.
10. Umiejętność konsekwentnego i wytrwałego uczenia się.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82ff
HANDEL – wybrane kompetencje:
1.Budowanie relacji z klientem.
2.Dążenie do osiągnięć/zorientowanie na cel.
3.Organizacja własnej pracy.
4.Automotywacja.
5.Budowanie zaufania.
6.Rozwiązywanie problemów.
7.Kreatywność.
8.Negocjacje.
9.Myślenie analityczne.
10. Otwartość na zmiany.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82f5
USŁUGI ROZWOJOWE (nauczanie,
doradztwo, mentoring,
coaching) – wybrane kompetencje:
1.Kreatywność.
2.Myślenie analityczne.
3.Przekazywanie informacji o faktach.
4.Empatia.
5.Podejmowanie decyzji.
6.Automotywacja.
7.Budowanie relacji z klientem.
8.Zdolność wykorzystywania istniejącego zasobu wiedzy.
9.Budowanie zaufania.
10. Rozwiązywanie problemów.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82f1
TURYSTYKA – wybrane kompetencje:
1.Wykorzystywanie technologii komunikacyjno-informacyjnych w pracy.
2.Orientacja na klienta.
3.Stosowanie zasad etyki i savoir-vivre.
4.Wykorzystywanie wiedzy w krytyczny i systematyczny sposób.
5.Obsługa klienta.
6.Organizacja własnej pracy.
7.Wyszukiwanie informacji (research) i przetwarzanie ich.
8.Organizowanie procesu własnego uczenia się/doskonalenia.
9.Zdolność dostosowania się do panujących reguł.
10. Kreatywność.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82fp
MARKETING – wybrane kompetencje:
1.Myślenie analityczne.
2.Orientacja na klienta.
3.Otwartość na zmiany.
4.Podejmowanie decyzji.
5.Dążenie do osiągnięć/zorientowanie na cel.
6.Kreatywność.
7.Ustalanie priorytetów.
8.Przekonywanie innych osób.
9.Zarządzanie zmianą.
10. Praca w zespole.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82f4
MOTORYZACJA – wybrane kompetencje:
1.Rozwiązywanie problemów.
2.Kreatywność.
3.Zdolność wykorzystywania istniejącego zasobu wiedzy.
4.Praca w zespole.
5.Wykorzystywanie wiedzy w krytyczny i systematyczny sposób.
6.Czytanie ze zrozumieniem.
7.Myślenie analityczne.
8.Samodzielność w działaniu.
9.Organizacja własnej pracy.
10. Umiejętność konsekwentnego i wytrwałego uczenia się.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82fn
BUDOWNICTWO – wybrane kompetencje:
1.Praca w zespole.
2.Organizacja własnej pracy.
3.Dążenie do osiągnięć/zorientowanie na cel.
4.Umiejętność stosowania się do procedur.
5.Zarządzanie projektami.
6.Instruowanie innych osób.
7.Przyjmowanie odpowiedzialności.
8.Organizowanie procesu własnego uczenia się/doskonalenia.
9.Budowanie relacji z klientem.
10. Zarządzanie czasem.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82f8
PRZEMYSŁ MODY – wybrane kompetencje:
1.Kreatywność.
2.Budowanie relacji z klientem.
3.Organizacja własnej pracy.
4.Praca w zespole.
5.Samodzielność w działaniu.
6.Zarządzanie czasem.
7.Empatia.
8.Dążenie do osiągnięć/zorientowanie na cel.
9.Obsługa klienta.
10. Otwartość na zmiany.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82fb
Przygotowując materiał, korzystano z
informacji zamieszczonych na stronie: https://kwalifikacje.edu.pl/
E.K-K.
Praca w sektorze morskim
Czy trzeba mieszkać nad morzem, żeby
pracować w sektorze morskim?
Przedstawiciele jakich zawodów są (i będą w przyszłości)
poszukiwani w tej branży?
Czym zajmują się osoby pracujące w
tej branży na lądzie, a czym pracujące na morzu?
Gdzie studiować i zdobywać
doświadczenie oraz których języków warto się uczyć?
Dlaczego branża morska jest obiecującym kierunkiem rozwoju dla
osób, które szukają własnej ścieżki zawodowej?
Jeśli chcecie
poznać odpowiedzi na powyższe pytania, zapraszam Was do obejrzenia spotkania
online z cyklu Zawodowy Stream. Swoim doświadczeniem zawodowym i praktycznymi
wskazówkami dzielą się goście Mapy Karier:
- Dominika Werdecka-Latarska -
inspektorka powłok malarskich, która pracuje przy malowaniu luksusowych jachtów
oraz
- Inacio Golebski - prezes firmy DNV
GL Poland, zajmującej się przemysłem morskim, konstrukcjami na morzu
(offshore), energią odnawialną i digitalizacją.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=5YD6SDrBI5k
Dużo
interesujących informacji znajdziecie również na padlecie.
Link:
https://padlet.com/Mapa_Karier/BranzaMorska
Jakie wykształcenie musi posiadać marynarz?
Istnieją szkoły morskie na dwóch poziomach edukacji: średnim
oraz wyższym. Szkoły średnie kształcą marynarzy: techników nawigacji, techników
żeglugi śródlądowej oraz mechaników okrętowych. Szkoły wyższe, to: Akademia
Morska w Gdyni lub Akademia Morska w Szczecinie. Istnieją też szkoły policealne,
takie jak Szkoła Morska w Gdyni, którą ukończyć można już w 2,5 roku.
Zapraszam Was
do oglądania filmów na temat sektora morskiego:
Zobaczcie jak pracuje lodołamacz, który holuje statek, który
utknął w lodach Oceanu Arktycznego.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=bKaVhXn49xY
Sprawdźcie jak wygląda praca na platformie wiertniczej. Na
filmie zaprezentowano polską platformę Petro Giant, której przeznaczeniem są
prace rekonstrukcyjne i wiertnicze na złożach bałtyckich. Może ona wykonywać
odwierty do głębokości 25 000 stóp (7 620 m).
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=XyhMz7qmUvY
Czy zastanawialiście się kiedyś, jak
wygląda instalacja gigantycznej elektrowni wiatrowej na morzu? Obejrzyjcie ten
film.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=vsV1xXNc27o
Czy chcecie wiedzieć,
ile zarabiają osoby zatrudnione w branży morskiej?
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=wILu7h90Iyk
E.K-K.
Wiedza o zawodach – część 11
Jeden z badaczy B.A. Klimow, dokonał analizy skłonności zawodowych. Wyróżnił on pięć grup zawodów, każda specjalizuje się innymi preferencjami i predyspozycjami zawodowymi. Są to grupy:
człowiek – człowiek,
człowiek - technika,
człowiek - dane /systemy znaków,
człowiek - przyroda,
człowiek - działalność artystyczna.
Wykonajcie ćwiczenie – dopasujcie zawody do odpowiednich grup:
Następnie wykonajcie ćwiczenie, w którym należy podzielić zawody na trzy kategorie:
- zawody, które można wykonywać całkowicie zdalnie,
- zawody, w których część pracy można wykonywać zdalnie, a część w miejscu pracy/terenie,
- zawody, które można wykonywać jedynie w miejscu pracy/terenie.
Sprawdźcie czy znacie podstawowe pojęcia z doradztwa zawodowego, wykonując poniższe zadanie:
Przeczytajcie opisy zawodów i dobierzcie odpowiednią nazwę:
Wyszukajcie wśród liter podane słowa związane z doradztwem zawodowym:
E.K-K.
Wybierz szkołę dla siebie
Biuro Edukacji m.st. Warszawy przygotowało informator: „Wybierz
szkołę dla siebie"
- informator o warszawskich szkołach ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022. W poradniku znajdziecie krótkie opisy
zawodów, wykaz techników, szkół branżowych I stopnia oraz liceów
ogólnokształcących. Wygodne mapy pomogą zlokalizować szkołę w wybranej
dzielnicy. Jest w nim wszystko o rekrutacji – terminy, zasady oraz informacje
czym kierować się przy wyborze szkoły.
Link do
informatora:
https://tiny.pl/rn3kz
E.K-K.
Oferta Zespołu Szkół nr 11
Zapraszam Was do zapoznania się z
ofertą Zespołu Szkół nr 11 im. Władysława Grabskiego,mieszczącego się w Warszawie przy
ul. Ratuszowej 13. Na zamieszczonych ulotkach znajdziecie informacje o kierunkach zawodowych prowadzonych
w Technikum oraz o terminach dni otwartych.
E.K-K
Medycyna – nowoczesne technologie
Symulacja medyczna to nowoczesny dział
edukacji medycznej, wykorzystujący nowe technologie oraz najbardziej
zaawansowane symulatory człowieka. Manekiny medyczne naśladują różne objawy i
zachowania ludzi. Oddychają, płaczą, nawet krwawią. Podłączona do nich
nowoczesna aparatura diagnostyczna obrazuje taki sam stan, jak u żywego
człowieka. Praktyczne wykonanie intubacji, użycie defibrylatora, czy nawet
nauka wstrzyknięć dożylnych w przypadku fantomów nie różni się zasadniczo od
takiego samego zabiegu na pacjencie. Po skończonych zajęciach studenci mogą
obejrzeć film z przeprowadzonej symulacji. Pozwala to im ocenić, co zrobili
dobrze, a które elementy wymagają poprawy.
Jeśli zastanawiacie się nad studiowaniem w przyszłości
na kierunkach medycznych, zapraszam Was do wirtualnych
wycieczek. Możecie przekonać się z jakich nowoczesnych technologii kształcenia
korzystają przyszli lekarze, pielęgniarki i położne. Zobaczycie blok
operacyjny, salę intensywnej terapii, salę porodową oraz ambulans.
Linki do wirtualnych wycieczek:
Centrum Symulacji Medycznych Uniwersytet Medyczny w Łodzi:
https://zwiedzajkraj.pl/csm-lodz
Centrum Onkologii w Warszawie:
https://zwiedzajkraj.pl/centrum-onkologii-w-warszawaie
Centrum Symulacji Medycznych Uniwersytet Medyczny w Gdańsku:
https://zwiedzajkraj.pl/csm-gdansk
Lądowisko helikopterów i Szpitalny Oddział Ratunkowy w
Chorzowie:
https://zwiedzajkraj.pl/zespol-szpitali-miejskich-chorzow
Centrum Urazowe w Lublinie:
https://zdrowie.zwiedzajkraj.pl/centrum-urazowe-w-lublinie/
Zobaczcie
też jak wyglądają symulatory - manekiny medyczne:
Symulator noworodka:
https://www.youtube.com/watch?v=jIVbUGXBr7E&t=1s
Symulator do badań EKG:
https://www.youtube.com/watch?v=BRFXhbJpeq0&t=1s
Zapraszam
Was również do oglądania filmu z zajęć studentów z użyciem symulatora
medycznego:
https://www.youtube.com/watch?v=36hvTmbXqxE
Materiał
przygotowano na podstawie informacji zawartych na stronie:
https://zdrowie.zwiedzajkraj.pl/
E.K-K.
Nauka w technikum
Po ukończeniu nauki szkole
podstawowej możecie kontynuować naukę w liceum ogólnokształcących, technikum
albo szkole branżowej. Nauka w technikum trwa 5 lat. Ukończenie technikum
umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu potwierdzającego
kwalifikacje zawodowe, a także uzyskanie świadectwa maturalnego po
zdaniu egzaminu maturalnego.
Najpopularniejsze branże w których
można kształcić się w technikum, to:
-Branża IT, mechatronika, robotyka,
-Mechanika,
-Budownictwo,
-Ochrona środowiska,
-Technologia żywności, gastronomia,
-Ekonomia.
Zapraszam Was do zapoznania się z
prezentacją, w której znajdziecie informacje dotyczące nauki w technikum, na
przykładzie Technikum nr 27 mieszczącego się przy ul. Saskiej 78 w Warszawie.
Szkoła ta kształci uczniów w następujących zawodach:
-technik
analityk;
-technik
chłodnictwa i klimatyzacji;
-technik
usług fryzjerskich
Link do prezentacji:
https://liblink.pl/RHskzVzCFa
E.K-K
Szkolnictwo branżowe
Nauka w szkole branżowej trwa 3 lata
i obejmuje kształcenie ogólne i zawodowe. Kształcenie ogólne odbywa się w
szkole, natomiast zawodowe teoretyczne w szkole lub w Centrum Kształcenia
Zawodowego. Po ukończeniu Branżowej Szkoły I Stopnia i zdaniu egzaminu, absolwent
uzyskuje dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, a także wykształcenie zasadnicze branżowe.
W dalszej kolejności możliwe jest kontynuowanie nauki w Szkole Branżowej II
Stopnia oraz uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w
zawodzie nauczanym na poziomie technika i otrzymanie świadectwa dojrzałości.
Wykonajcie ćwiczenie, aby sprawdzić swoją wiedzę na temat
Szkoły Branżowej I Stopnia:
https://tiny.pl/rlz3z
Następnie zapoznajcie się z
kilkoma filmami prezentującymi przykładowe zawody, w których można się
kształcić w szkolnictwie branżowym.
Zawód - krawiec:
https://tiny.pl/rl3hq
Zawód - blacharz izolacji przemysłowych:
Zawód - monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie:
Zawód - złotnik jubiler:
Zawód - sprzedawca:
Zawód - fryzjer:
E.K-K.
Wiedza o zawodach – część 10
Wartość miękkich kompetencji
Dzisiejszy rynek pracy zmienia się w bardzo dynamiczny sposób. Przebranżowienie, zdobycie dodatkowej specjalizacji, zmiana miejsca pracy, podjęcie się nowych wyzwań i zadań – to współczesne realia. W cenie jest elastyczność i otwartość na kolejne doświadczenia. Zapraszam Was do zapoznania się z treścią artykułu: „Elementarz kompetencji i cech pracownika - od A do Z”, który znajdziecie pod linkiem:
Po zapoznaniu się z materiałem wykonajcie poniższe ćwiczenia.
Zmień myślenie – negatywne komentarze zamień na motywujące:
Sytuacje społeczne, co myślą osoby na obrazkach:
Zasady prowadzenia rozmowy:
E.K-K.
Zapotrzebowanie na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego
Zapraszam Was do zapoznania się z prognozą zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, opublikowaną w Obwieszczeniu Ministra Edukacji i Nauki. Informacje dotyczące województwa mazowieckiego znajdziecie na str. 34 – 38.
Wśród wykazu zawodów o szczególnym znaczeniu, znalazły się m.in. tak interesujące profesje jak:
- automatyk,
- elektromechanik,
- elektryk,
- mechatronik,
- operator maszyn i urządzeń,
- programista.
Link do materiału:
Branże w jakich można się kształcić:
1. branża audiowizualna,
2. branża budowlana,
3. branża ceramiczno-szklarska ,
4. branża chemiczna,
5. branża drzewno-meblarska,
6. branża ekonomiczno-administracyjna,
7. branża elektroenergetyczna,
8. branża elektroniczno-mechatroniczna,
9. branża fryzjersko-kosmetyczna,
10. branża górniczo-wiertnicza,
11. branża handlowa,
12. branża hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna,
13. branża leśna,
14. branża mechaniczna,
15. branża mechaniki precyzyjnej,
16. branża metalurgiczna,
17. branża motoryzacyjna,
18. branża ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia,
19. branża ogrodnicza,
20. branża opieki zdrowotnej,
21. branża poligraficzna,
22. branża pomocy społecznej,
23. branża przemysłu mody,
24. branża rolno-hodowlana,
25. branża rybacka,
26. branża spedycyjno-logistyczna,
27. branża spożywcza,
28. branża teleinformatyczna,
29. branża transportu drogowego,
30. branża transportu kolejowego,
31. branża transportu lotniczego,
32. branża transportu wodnego.
E.K-K.
Ranking PERSPEKTYWY 2021
Zapraszam Was do zapoznania się z Rankingiem Liceów i Techników Perspektywy 2021. Główne wskaźniki rankingowe zostały unormowane do 100, gdzie 100 otrzymała szkoła najlepsza w danym kryterium. Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium.
Licea ogólnokształcące zostały ocenione za pomocą trzech kryteriów:
-sukcesy szkoły w olimpiadach,
-wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych,
-wyniki matury z przedmiotów dodatkowych.
Ranking liceów warszawskich 2021:
Technika zostały ocenione za pomocą czterech kryteriów:
-sukcesy szkoły w olimpiadach,
-wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych,
-wyniki matury z przedmiotów dodatkowych.
-wyniki egzaminu zawodowego.
Ranking techników – województwo mazowieckie 2021:
E.K-K.
Wiedza o zawodach - część 9
Poniżej kolejna propozycja ćwiczeń on-line do wykonania.
Zapraszam do sprawdzenia swojej wiedzy na temat zawodów:
Dopasuj nazwę zawodu przyszłości do jego opisu:
Wymień 3 zawody:
Odgadnij kompetencje:
E.K-K.
Wiedza o zawodach - część 8
Przed Wami kolejna część ćwiczeń do wykonania.
Zapraszam do nauki i zabawy:
Kariera zawodowa:
Miękkie kompetencje - ćwiczenie 1:
Miękkie kompetencje - ćwiczenie 2:
Zawody przyszłości:
Rozpoznaj zawody:
E.K-K.
Rynek gier komputerowych-branżą przyszłości
Często poruszanym tematem, są zagrożenia związane z nadmiernym korzystaniem z internetu i gier komputerowych. Jednak tym razem zastanówmy się nad odpowiedzią na pytanie: Czy gry komputerowe mają zalety, które mogą mieć znaczenie w procesie edukacji i wyboru ścieżki kariery zawodowej?
Przyjrzyjmy się zaletom i walorom edukacyjnym gier:
- doskonalą refleks i sprawność manualną,
- rozwijają umiejętność postrzegania, kojarzenia i logicznego myślenia,
- doskonalą koordynację wzrokowo – ruchową,
- rozwijają wyobraźnię przestrzenną i umiejętność planowania przestrzennego,
- rozwijają kreatywność,
- doskonalą myślenie abstrakcyjne lub strategiczne oraz umiejętność podejmowania decyzji i przewidywania ich konsekwencji,
- pozwalają zdobyć wartościowe informacje i poszerzyć posiadaną wiedzę,
- gry zespołowe rozwijają umiejętność współpracy grupowej,
- gry akcji zwiększają szybkość reagowania i podejmowania decyzji oraz uczą zarządzać ryzykiem,
- uczą cierpliwości, dokładności w wykonywaniu zadań oraz wytrwałości w dążeniu do celu,
- czasem rozgrywka odbywa się w międzynarodowym składzie, więc gracze komunikują się w języku angielskim, w ten sposób mogą rozwijać swoje umiejętności językowe.
Rynek gier komputerowych, to branża przyszłości. W jakich zawodach pracują osoby zatrudnione w tym obszarze:
- deweloper (producent) gier komputerowych,
- programista,
- grafik komputerowy,
- specjalista animacji multimedialnej,
- realizator dźwięku,
- tłumacz (przede wszystkim języka angielskiego),
- tester gier,
- specjalista reklamy,
- dziennikarz, recenzent gier.
Jako podsumowanie, zapraszam Was do oglądania bardzo ciekawego filmu: Jak gry komputerowe wpływają na mózg?
Wiedza o zawodach - część 7
Pod poniższymi linkami znajdziecie propozycje ćwiczeń on-line do wykonania.
Połącz wyrażenia związane ze szkołą:
Ułóż nazwy zawodów wybierając odpowiednie litery:
Przetłumacz nazwy zawodów z języka polskiego na angielski:
Rozszyfruj przysłowia związane z pracą:
E.K-K.
Poznajemy zawody - stomatolog
Stomatolog to lekarz, który zajmuje się chorobami zębów i przyzębia, protetyką i chirurgią szczękową. Kandydat na studia powinien cechować się zdolnościami interpersonalnymi, aby mieć dobry kontakt z pacjentami. Stomatolog musi być bardzo sprawny manualnie oraz mieć doskonałą koordynację wzrokowo - ruchową, ponieważ jego praca polega na precyzyjnym używaniu narzędzi. Musi też być osobą dokładną, spostrzegawczą i bardzo cierpliwą. W tym zawodzie bardzo ważna jest również umiejętność długiej koncentracji. Jednocześnie trzeba być nastawionym na stały rozwój i dokształcanie przez cały okres kariery zawodowej, gdyż ta dziedzina medycyny bardzo szybko się rozwija.
Zapraszam Was do gabinetu stomatologicznego:
Możliwy jest wybór następujących ścieżek specjalizacji lekarsko-dentystycznych:
- chirurgia stomatologiczna,
- chirurgia szczękowo – twarzowa,
- ortodoncja,
- periodontologia,
- protetyka stomatologiczna,
- stomatologia dziecięca,
- stomatologia zachowawcza z endodoncją.
Zobaczcie jak przebiega leczenie zębów:
Poniżej znajdziecie adresy, pod którymi możecie zapoznać się z dokładnym omówieniem wybranych specjalizacji stomatologicznych: opis zawodu, wymagania oraz umiejętności, ścieżka edukacyjna i statystyki dla zawodu (trzeba kliknąć na daną kategorię).
Stomatolog:
Protetyk:
Ortodonta:
E.K.K.
Świadomy wybór ścieżki edukacyjno-zawodowej
„Sukces jest wynikiem podjęcia właściwej decyzji.”
Eurypides
Zapraszam Was do oglądania filmów poświęconych ważnym aspektom doradztwa zawodowego, których celem jest budowanie świadomego wyboru w zakresie ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Jak wybrać zawód, który przyniesie zadowolenie i pozwoli odnieść sukces?:
Link:
Mój potencjał zawodowy:
Link:
Co będę robić w przyszłości?
Link:
Czym się kierować podczas wyboru zawodu?
Link:
Co zrobić, aby stać się atrakcyjnym kandydatem na rynku pracy?
Link:
E.K-K.
Praca w sektorze kosmicznym
„Ciągle niewiele osób ma odwagę pomyśleć poważnie o „kosmicznej karierze”. Jeszcze mniej jest śmiałków, którzy próbują zrealizować to marzenie. Dlaczego? Sektor kosmiczny wydaje się elitarny, niedostępny, wymagający niezwykłych umiejętności. Tymczasem rzeczywistość jest inna. Kosmiczna kariera, to znacznie więcej niż wizyty na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, starty wahadłowców, spacery w przestrzeni czy spektakularne odkrycia astronomiczne.
W Polsce w branży kosmicznej pracują specjaliści absolwenci różnych kierunków studiów. Oprócz tak oczywistych jak astronomia, elektronika czy automatyka i robotyka, wielu pracowników sektora skończyło ekonomię, prawo, marketing, zarządzanie, stosunki międzynarodowe, a także informatykę czy fizykę. Wynika z tego, że absolwenci większości kierunków studiów mogą odnaleźć ciekawe oferty pracy w tym sektorze. Dostępne są również dedykowane studia kosmiczne, np. w Trójmieście, Warszawie czy Łodzi. Dzięki zdobytej wiedzy absolwenci będą mogli szukać pracy w Polskiej Agencji Kosmicznej lub
innych agencjach w Europie i na świecie.”
Źródło: „Kosmiczne ścieżki kariery – jak zacząć?” Sławomir Nichczyński
Jak wygląda praca w sektorze kosmicznym?
Dlaczego branża kosmiczna jest obiecującym kierunkiem rozwoju?
Kto może znaleźć pracę w sektorze kosmicznym?
Jak wygląda tworzenie oprogramowania dla misji kosmicznych?
Skąd czerpać informacje o kosmosie?
Jakie umiejętności są ważne w sektorze kosmicznym?
Jakie studia wybrać?
Zapraszam Was do obejrzenia spotkania online z cyklu Zawodowy Stream. Swoim doświadczeniem zawodowym i praktycznymi wskazówkami dzielą się ekspertki – Kinga Gruszecka z Polskiej Agencji Kosmicznej oraz Joanna Baksalary, przedstawicielka poznańskiej firmy ITTI, dostarczającej rozwiązania informatyczne dla branży kosmicznej.
Dużo interesujących informacji znajdziecie również na padlecie:
Jeśli interesują Was tematy związane z kosmosem, zapraszam do Astronarium:
Link:
E.K-K.
Odpowiedz na pytania
Zapraszam Was do sprawdzenia, czy znacie odpowiedzi na ważne pytania. Wiedza z zakresu doradztwa zawodowego ma za zadanie wspierać Was w przygotowaniu do świadomego wyboru dalszej ścieżki
kształcenia. Zapraszam do losowania pytań. Można też zagrać z koleżanką lub kolegą albo z rodzicami.
Ruletka 1
Ruletka 2
Dla przypomnienia:
Uzdolnienie - to specyficzna konfiguracja zdolności ogólnych i specjalnych, umożliwiająca bardzo dobre wykonanie określonej, ukierunkowanej treściowo działalności.
CV, Curriculum Vita – to dokument, życiorys zawodowy.
LM, list motywacyjny – to dokument, który dołączamy do Curriculum Vitae. Jego zadaniem jest takie przedstawienie własnej osoby, aby wzbudzić zainteresowanie pracodawcy, a w konsekwencji uzyskać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.
E.K-K.
Wiedza o zawodach - część 6
Pod linkami znajdziecie kolejną porcję ćwiczeń i gier na temat zawodów.
Dawne zawody – połącz zawód i jego opis:
Milionerzy – wiedza o zawodach rzemieślniczych:
Dobierz w pary: narzędzia pracy - praca biurowa:
Wykreślanka – zawody:
E.K-K.
Wiedza o zawodach - część 5
Przedstawiam Wam kolejną propozycję ćwiczeń on-line do wykonania.
Zapraszam do sprawdzenia swojej wiedzy na temat zawodów:
Połącz w pary nazwy zawodów przyszłości z odpowiednią czynnością:
Memory – atrybuty rzemiosła:
Dopasuj zawody i stanowiska pracy do miejsca pracy:
Połącz zawody z miejscem pracy:
E.K-K.
Interesujące miejsce w sieci
Zapraszam Was do zaglądania na stronę Ursynowskiego Centrum Doradztwa Zawodowego. Znajdziecie tam wiele ważnych aktualności oraz informacji pomocnych w podejmowaniu decyzji o dalszym kształceniu i przyszłej aktywności zawodowej.
E.K-K.
Nadaj zadaniom priorytety
Zaczynamy nowy rok szkolny. Podczas nauki uczniowie często zwracają uwagę na brak czasu oraz dużą ilość obowiązków. Dlatego tak ważna jest umiejętność planowania i zarządzania czasem. Macierz Eisenhowera (na obrazku) jest jednym ze sposobów planowania czasu. Budową przypomina układ współrzędnych, rzędną jest ważność danego działania, odciętą pilność.
To my sami nadajemy priorytet danej sprawie czy problemowi. Pilne jest to, co wymaga natychmiastowego działania, są to często tzw. wypełniacze czasu. Natomiast ważne, to istotne sprawy wymagające planowania długoterminowych działań, decydujące o jakości naszego życia. Na pewno nauka szkolna oraz wybór dalszej ścieżki kształcenia i przyszłego zawodu mieści się w zakresie ważnych spraw.
Stosując macierz Eisenhowera na pierwszym miejscu stawiamy priorytety, a na dalszy plan odsuwamy nieistotne sprawy pilne. Umożliwia to samodzielne rozplanowanie własnego czasu. Jest to dość prosty sposób dzięki któremu możemy:
segregować zadania,
nadawać im priorytety,
przygotowywać listę zadań do wykonania w określonym czasie.
„To co ważne rzadko bywa pilne, a to co pilne rzadko bywa ważne.”
Dwight EisenhowerE.K-K.
Wakacyjne obserwacje
Wakacje to czas relaksu i wypoczynku. Możecie go też spożytkować na poczynienie obserwacji pracy osób zatrudnionych w branży turystycznej. Może będziecie mieć okazję podpatrywać przedstawicieli takich zawodów jak np.:
animator czasu wolnego,
pilot wycieczek,
przewodnik turystyczny,
konsultant turystyczny,
kelner,
recepcjonista hotelu,
specjalista do spraw rezerwacji hotelowych,
stewardesa,
ratownik wodny.
Zwróćcie uwagę na to, jakimi kompetencjami muszą wykazywać się osoby zatrudnione na tych stanowiskach. Mogą to być bardzo interesujące spostrzeżenia.
Wypoczywajcie, realizujcie wakacyjne plany, rozwijajcie zainteresowania.
Życzę Wam wielu fantastycznych przygód i spotkań z interesującymi ludźmi, nawiązania nowych wartościowych przyjaźni. Wróćcie w nowym roku szkolnym radośni, z zapasem sił do nauki, gotowi do podejmowania nowych wyzwań i kolejnych zadań.
E.K-K.
Zaprojektuj swoją przyszłość
Aby dobrze zaplanować własny rozwój, należy poznać swoje mocne strony, bo na nich będzie się opierać realizacja planu. Trzeba też znać swoje sfery wymagające rozwoju, aby wiedzieć, jakie możemy napotkać przeszkody na drodze do celu.
Przed przystąpieniem do planowania własnego rozwoju należy:
- dokonać autodiagnozy własnego poziomu wiedzy, potrzeb i wartości,
- autoanalizy własnych mocnych stron i stref wymagających rozwoju.
Planowanie własnego rozwoju składa się z dwóch etapów:
- wyznaczenia celów, jakie chce się osiągnąć,
- określenia zadań, które prowadzą do określonego celu.
Cel powinien być:
- atrakcyjny,
- osiągalny,
- zgodny z naszymi wartościami i potrzebami.
Stwórz wizję tego co chcesz osiągnąć. Ucz się i zdobywaj doświadczenie. Staraj się przewidzieć możliwe przeszkody. Pamiętaj o swoich potrzebach i możliwościach. Szukaj wsparcia. Naucz się cierpliwości. Myśl optymistycznie.
Zapraszam Was do zobaczenia filmu na temat planowania pt.: „Krok za krokiem”, link:
E.K-K.
Praca dla osób z pasją
Praca w służbach mundurowych, to zawody dla ludzi z pasją. Plusy tego rodzaju pracy to: stabilność zatrudnienia i wynagrodzenia oraz dodatki funkcyjne. Trzeba mieć jednak świadomość, że wykonywanie zawodów mundurowych niesie ze sobą konieczność bezwarunkowego dostosowania się do wymaganych przepisów obowiązujących osoby zatrudnione w tych profesjach. Aby rozpocząć pracę w służbach mundurowych, prócz zdobycia odpowiedniego wykształcenia, należy wykazać się bardzo dobrym zdrowiem, sprawnością fizyczną oraz przejść testy psychologiczne.
Służby mundurowe w Polsce:
- Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej,
- Policja,
- Żandarmeria Wojskowa,
- Służba Ochrony Państwa,
- Straż Graniczna,
- Państwowa Straż Pożarna,
- Straż Ochrony Kolei,
- Służby specjalne: Agencja Wywiadu, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
- Służba Celno-Skarbowa,
- Służba Więzienna,
- Służba Leśna,
- Straż Miejska,
- Straż Marszałkowska.
E.K-K.
Nowe stanowiska pracy
Według danych Uniwersytetu w Oxfordzie ponad 60% aktualnych uczniów będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie powstały, a 47% obecnych profesji zniknie z rynku pracy w ciągu następnych 20 lat.
Źródło: „The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation?”, C. B. Freyand, M. A. Osborne
Powstaną nowe profesje, tak zwane zawody przyszłości.
Oto niektóre z nich:
- Garbage Designer: Projektuje przedmioty tak, by łatwo je było wykorzystać ponownie (zrecyklingować).
- Kontroler klimatu: Bada jakość powietrza w budynkach oraz poprawia w nich mikroklimat.
- Analityk cybermiasta: Czuwa nad sprawną pracą systemów i czujników
cybermiasta.
- Specjalista kryptowalut: Opracowuje plany i technologie do obsługi kryptowalut.
- Inżynier nanomedycyny: Tworzy miniaturowe roboty, które naprawiają uszkodzone tkanki lub narządy.
- Inżynier kultur tkankowych: Hoduje tkanki i narządy do przeszczepów.
- Trener robotów: Dostarcza danych treningowych algorytmom sztucznej inteligencji.
- Etyczny haker: Sprawdza podatność systemów komputerowych na ataki hakerów.
Po więcej informacji na temat zawodów przyszłości zapraszam Was tutaj:
E.K-K.
Szczególne profesje
Czy spotkaliście się już z określeniem: zawód zaufania publicznego?
Czy wiecie, że tylko w Polsce istnieje taka kategoria zawodów?
Trybunał Konstytucyjny w orzeczeniu z 7 maja 2002 r. (w sprawie SK 20/00) orzekł m. in. że “Zawód zaufania publicznego, to zawód polegający na obsłudze osobistych potrzeb ludzkich, wiążący się z przyjmowaniem informacji dotyczących życia osobistego i zorganizowany w sposób uzasadniający przekonanie społeczne o właściwym dla interesów jednostki wykorzystywaniu tych informacji przez świadczących usługi. Wykonywanie zawodu zaufania publicznego określane jest dodatkowo normami etyki zawodowej, szczególną treścią ślubowania, tradycją korporacji zawodowej czy szczególnym charakterem wykształcenia wyższego i uzyskanej specjalizacji…”
Do zawodów zaufania publicznego zalicza się profesje polegające na wykonywaniu zadań o szczególnym charakterze z punktu widzenia zadań publicznych i z troski o realizację interesu publicznego.
Są to takie zawody jak:
- adwokat,
- aptekarz,
- architekt,
- biegły rewident,
- doradca podatkowy,
- diagnosta laboratoryjny,
- inżynier budownictwa,
- komornik,
- kurator sądowy,
- lekarz i lekarz dentysta,
- lekarz weterynarii,
- nauczyciel,
- notariusz,
- pielęgniarka i położna,
- policjant,
- psycholog,
- radca prawny,
- rzecznik patentowy,
- urbanista.
E.K-K.
Wiedza o zawodach - część 4
Pod linkami znajdziecie kolejną porcję ćwiczeń i gier na temat zawodów.
Zawodowa Zgadywanka – memory skojarzenia:
Krzyżówka – zawody:
Połącz nazwę zawodu z obrazkiem:
Dopasuj nazwę do zdjęcia przedstawiającego określone czynności pracy:
Wykreślanka – kim będę w przyszłości (zaznacz nazwy zawodów myszką):
Połącz osobę z jej miejscem pracy lub zawodowym rekwizytem (zadanie w języku angielskim):
E.K-K.
Teoria inteligencji wielorakich
Howard Gardner wyróżnił 8 typów inteligencji. Są one związane ze zdolnościami i sposobem przyswajania wiedzy przez dana osobę. Każdy z nas posiada wszystkie rodzaje inteligencji, ale są one rozwinięte na różnym poziomie. Naszą inteligencję możemy rozwijać stosując różne ćwiczenia. Posiadanie wysokiego poziomu rozwoju danego rodzaju inteligencji predysponuje nas do wykonywania określonego zawodu.
Inteligencja muzyczna – lubisz śpiew i muzykę, nauka gry na instrumencie nie sprawia ci żadnych trudności, nuty nie są dla ciebie tajemnicą, posiadasz bardzo dobrą pamięć słuchową.
Zawody: muzyk, dyrygent, kompozytor, realizator dźwięku, dziennikarz muzyczny.
Inteligencja ruchowa – lubisz lekcje wychowania fizycznego, uprawiasz sport, bycie w ruchu i taniec poprawiają twój nastrój.
Zawody: sportowiec, trener sportowy, rehabilitant, fizjoterapeuta, trener personalny, aktor, tancerz, choreograf.
Inteligencja logiczno-matematyczna – z łatwością rozwiązujesz zadania z matematyki i fizyki, bez problemu zapamiętujesz wzory chemiczne i schematy obliczeń, lubisz gry i zagadki logiczne oraz arytmetyczne.
Zawody: matematyk, fizyk, informatyk, automatyk, analityk giełdowy, bankowiec, księgowy.
Inteligencja językowa – potrafisz interesująco opowiadać różne historie, czytasz dużo książek, lubisz uczyć się języków obcych, masz bardzo dobry słuch i bogate słownictwo.
Zawody: tłumacz, dziennikarz, pisarz, redaktor, scenarzysta, krytyk literacki, prawnik.
Inteligencja przestrzenna – masz świetnie rozwiniętą wyobraźnię, potrafisz rysować nawet skomplikowane bryły, masz bardzo dobrą pamięć wzrokową, nie masz trudności z czytaniem mapy, jesteś osobą kreatywną.
Zawody: architekt, projektant wnętrz, kartograf, fotograf, operator filmowy, projektant mody, mechanik, grafik komputerowy.
Inteligencja interpersonalna (międzyludzka) – jesteś osobą towarzyską, masz dobrze rozwiniętą empatię, potrafisz trafnie interpretować zachowania innych osób, nie masz trudności z odczytywaniem stanu emocjonalnego osoby z którą rozmawiasz, umiesz rozwiązywać konflikty i spory.
Zawody: psycholog, pedagog, mediator, socjolog, doradca, handlowiec, specjalista do spraw public relations.
Inteligencja intrapersonalna (wewnętrzna) – chcesz żyć zgodnie z własnymi zasadami i przekonaniami, jesteś osobą świadomą swoich myśli, uczuć i emocji, posiadasz wysoka motywację, dużo czasu poświęcasz na refleksję wewnętrzną i analizę różnych sytuacji.
Zawody: psychoterapeuta, pisarz, filozof.
Inteligencja przyrodnicza – masz obszerną wiedzę na temat fauny i flory, lubisz oglądać filmy i programy przyrodnicze, jeśli posiadasz zwierzę domowe to bardzo lubisz się nim zajmować, potrafisz hodować różne rośliny, obserwowanie zwierząt i wycieczka do lasu sprawiają ci wielka radość.
Zawody: weterynarz, botanik, zoolog, leśnik, ogrodnik, treser psów, zoopsycholog.
E.K-K.
Jakich błędów nie popełniać?
Autoprezentacja – to umiejętność przedstawienia siebie z najlepszej strony i zaprezentowania własnych zalet, umiejętności i talentów oraz mocnych stron. Autoprezentacja jest jedną z form naszego komunikowania się z otoczeniem.
Jakich błędów nie popełniać:
- Jeśli chcemy zrobić dobre wrażenie nie można ubierać się niedbale, lecz odpowiednio do sytuacji.
- Nie można przyjmować nieestetycznej pozycji ciała np. garbić się.
- Nie wolno naruszać cudzej przestrzeni osobistej, ale też nie należy utrzymywać z byt dużego dystansu.
- Aby być odebranym jako osoba, której można zaufać, nie należy unikać kontaktu wzrokowego.
- Nie wolno robić dziwnych min, lecz panować nad własną mimiką.
- Nie można często zerkać na zegarek lub na smartfona.
- Nie można mówić zbyt szybko i gestykulować nadmiernie, bo może być to odebrane jako brak opanowania.
- Nie należy prowadzić monologów, bo to stanie się nudne. Trzeba uważnie słuchać drugiej osoby i rozmawiać na wspólne tematy.
- Nie wolno się spóźniać na umówione spotkania, bo jest to odbierane jako brak szacunku.
Pamiętaj! Pierwsze dobre wrażenie można zrobić tylko raz.
E.K-K.
Wiedza o zawodach- część 3
Przed Wami kolejna, trzecia już część ćwiczeń do wykonania.
Zapraszam do nauki i zabawy:
Umiejętności – dopasuj umiejętność do odpowiedniego obszaru:
Kto tu pracuje – dobierz zawód do miejsca pracy, aby odsłonić obrazek:
Środowiska pracy w zawodach – przyporządkuj zawód do środowiska pracy:
Możliwości zatrudnienia – połącz nazwę zawodu z miejscem pracy:
Krzyżówka o zawodach rzemieślniczych:
E.K-K.
Realizacja własnego potencjału
Określ, co składa się na Twój potencjał! Realizacja własnego potencjału człowieka wyraża się poprzez wykorzystanie naturalnych talentów i predyspozycji. Czy potrafisz odpowiedzieć na pytanie: „Jaki jest mój potencjał”?
Określ własne zainteresowania:
Jak spędzasz swój wolny czas?
Jakie książki czytasz?
Które filmy i programy uważasz za interesujące?
Na jakie tematy lubisz rozmawiać i dyskutować?
Które przedmioty szkolne lubisz?
Jakie wyznajesz wartości:
Co dla Ciebie jest w życiu najważniejsze?
Czy ważniejsze są relacje z innymi czy niezależność?
Czy jesteś wolontariuszem?
Czy lubisz pomagać innym?
Czy działasz w samorządzie klasowym lub szkolnym?
Jakie zdolności posiadasz:
Czy masz dobrą spostrzegawczość i wyobraźnię?
Czy masz zdolności przywódcze lub organizacyjne?
Czy masz zdolności interpersonalne, np. potrafisz sprawnie rozwiązywać konflikty?
Czy łatwo uczysz się języków obcych?
Czy posiadasz zdolności artystyczne: muzyczne, plastyczne lub aktorskie?
Czy masz zdolności sportowe?
Jaki jest poziom Twojej wiedzy:
Czy ogólnie uczysz się z dużą łatwością?
Z jakich przedmiotów nauczania przyswajasz wiedzę najłatwiej?
Jakie oceny otrzymujesz z poszczególnych przedmiotów nauczania?
Czy bierzesz udział w konkursach przedmiotowych?
Jakie umiejętności posiadasz:
Czy posiadasz umiejętności techniczne np. potrafisz naprawić rower?
Może posiadasz umiejętności związane z informatyką?
Czy masz umiejętności kulinarne?
Czy grasz na instrumentach muzycznych?
Czy dobrze jeździsz na rowerze, skateboardzie lub nartach?
Czy potrafisz współpracować w grupie np. podczas gier zespołowych?
Czy dobrze radzisz sobie w stresujących sytuacjach?
Czy potrafisz planować swoje działania i efektywnie organizować swój czas?
Jakie cechy charakteru posiadasz:
Czy znasz swoje zalety?
Czy potrafisz określić swoje sfery do rozwoju?
Czy wiesz jak postrzegają Cię inni ludzie?
Jak samodzielnie oceniasz siebie?
Przeanalizowanie własnego potencjału rozwojowego może być pomocne w wyborze ścieżki uczenia się oraz planowania przyszłej drogi zawodowej.
E.K-K.
Wiedza o zawodach - część 2
Przedstawiam Wam kolejną propozycję ćwiczeń on-line do wykonania.
Zapraszam do sprawdzenia swojej wiedzy na temat zawodów:
Krzyżówka – zawody
Dobieranka - zawód do obrazka:
Dobieranka - zawód do obrazka (w języku angielskim):
Tworzenie wyrażeń na temat umiejętności ważnych w pracy:
Dobieranie opisu obowiązków do zawodu:
Oczekiwania pracodawców wobec pracowników – należy podzielić je na dwie grupy: cechy osobowe i umiejętności:
E.K-K.
Wiedza o zawodach
Zapraszam Was do sprawdzenia swojej wiedzy na temat zawodów. Pod poniższymi linkami znajdziecie propozycje ćwiczeń on-line do wykonania:
Krzyżówka rzemiosła – klikamy na hasła żeby je uzupełnić:
Wykreślanka zawody:
Zawodowe memory:
Memory – zawodowe atrybuty:
Zagadki - Jaki to zawód:
Wykreślanka – ginące zawody:
E.K-K.
Poznajemy zawody- prawnik
Prawnik to osoba, która ukończyła studia prawnicze i posiada tytuł magistra prawa. Prawo znajduje się na piątym miejscu najpopularniejszych kierunków studiów w Polsce. Kobiety stanowią 54 % osób zatrudnionych w zawodach prawniczych.
Zawody w jakich pracują prawnicy to między innymi:
- sędzia – funkcjonariusz publiczny uprawniony do orzekania w sprawach należących do właściwych sądów i trybunałów,
- prokurator - funkcjonariusz publiczny powołany do czuwania nad ściganiem przestępstw oraz dbania o porządek publiczny,
- adwokat – prawnik świadczący pomoc prawną,
- notariusz – prawnik powołany do sporządzania aktów notarialnych i dokonywania innych czynności notarialnych,
- doradca podatkowy – udziela porad, wydaje opinie, prowadzi księgi i inną dokumentację podatkową w imieniu podatnika, reprezentuje podatnika lub płatnika przed organami administracji publicznej,
- rzecznik patentowy – świadczy pomoc prawną podmiotom gospodarczym i osobom fizycznym w sprawach własności przemysłowej.
Aby pracować w powyższych zawodach, nie wystarczą studia prawnicze, konieczne jest ukończenie aplikacji. Aplikacja jest praktyką mającą przygotować absolwenta studiów do wykonywania konkretnego zawodu prawniczego, kończącą się zdaniem egzaminu państwowego.
Przykładowy czas trwania aplikacji:
- aplikacja sędziowska – 3 lata
- aplikacja prokuratorska – 3 lata
- aplikacja adwokacka – 3 lata
- aplikacja notarialna – 3 lata i 6 miesięcy
- aplikacja rzecznikowska – 3 lata
Na pytanie, jaką aplikację wybrać, w poniższym filmiku odpowiada mentor z zakresu prawa p. Aleksandra Nowak-Gruca.
Link:
E.K-K.
Wymagania pracodawców
Osoby poszukujące pracy często przeglądają różne ogłoszenia firm poszukujących pracowników. W takich ogłoszeniach znajdują się między innymi wymagania i oczekiwania potencjalnych pracodawców w stosunku do kandydatów. Oprócz wymagań dotyczących wykształcenia i doświadczenia zawodowego kandydata, prawie zawsze natrafić można na oczekiwania dotyczące kompetencji społecznych (kompetencji miękkich). Kompetencje społeczne zaliczamy do kompetencji przyszłości.
Według sondażu Niemieckiej Izby Przemysłu i Handlu (DIHK) przeprowadzonego wśród ok. 2.200 firm, to właśnie umiejętności społeczne obok praktycznego doświadczenia decydują o tym, czy dany kandydat zostanie zatrudniony.
„Generalnie pożądani są kandydaci legitymujący się poza kompetencją zawodową odpowiednim zakresem umiejętności psychospołecznych, tzw. kompetencjami miękkimi. Również w odniesieniu do specjalistów uznawane są one za niezbędne, gdyż współdecydują o sukcesie pracownika i zatrudniającego go przedsiębiorstwa." - dr nauk ekonomicznych Tadeusz Borzych dla portalu
gazetapraca.pl
Poniżej znajdziecie link ze spisem kompetencji miękkich. Zapraszam Was do przeglądania listy i zastanawiania się, które z wymienionych kompetencji warto rozwijać:
E.K-K.
Poznajemy zawody- grafik komputerowy
Grafik komputerowy to bardzo poszukiwany zawód na rynku pracy. Wykonuje go najczęściej osoba z wyższym wykształceniem o kierunku informatyka, przykładowe specjalizacje: grafika komputerowa i multimedia lub grafika komputerowa w technice i biznesie. Inne nazwy tego zawodu to: Projektant, Specjalista ds. Wizualizacji, Front-end Developer, Grafik-Webmaster.
Osoby z tym wykształceniem bardzo często znajdują zatrudnienie w takich miejscach jak: firmy informatyczne zajmujące się rozwojem rozwiązań WWW, producenci rozwiązań mobilnych, agencje reklamowe, agencje marketingowe, media – portale internetowe, firmy produkujące gry komputerowe oraz zajmujące się projektowaniem graficznym i wizualizacją. Około 30% osób zatrudnionych w tym obszarze stanowią kobiety.
Od grafika komputerowego wymagana jest wiedza i umiejętności z takich obszarów jak:
- uzdolnienia artystyczne,
- znajomość programów do obróbki graficznej,
- wiedza z zakresu tworzenia wizualizacji oraz grafiki 3 D,
- znajomość zagadnień związanych z prawami autorskimi,
- umiejętność kreatywnego myślenia,
- twórcze podchodzenie do problemów,
- umiejętność prawidłowego rozróżniania barw,
- dobra koordynacja wzrokowo – ruchowa,
- bardzo przydatna będzie również znajomość języków obcych.
Ile zarabia grafik komputerowy?
Wynagrodzenie osób zajmujących się projektowaniem graficznym uzależnione jest m.in. od:
- specjalizacji i zakresu prac,
- wykształcenia i doświadczenia zawodowego,
- branży,
- wielkości i lokalizacji firmy,
- typu zatrudnienia (rodzaju umowy).
Na typowych dla grafika komputerowego multimediów szczeblach awansu zawodowego wynagrodzenie miesięczne brutto mieści się z reguły w następujących przedziałach:
- Junior Graphic Designer: 3000–4500 zł,
- Graphic Designer: 4500–6000 zł,
- Senior Graphic Designer: 6000–9800 zł.
Źródło informacji o wynagrodzeniu, publikacja: „Rozwijanie, uzupełnianie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnianie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy
E.K-K.
Wyszukiwarka- sięgnij po więcej
Zachęcam Was do odwiedzenia strony internetowej:
Na stronie znajdziecie wyszukiwarkę szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez m.st. Warszawę - rok szkolny 2020/2021.
Umożliwia ona znalezienie szkoły zgodnie z Waszymi preferencjami, między innymi takimi jak: dzielnica Warszawy w której znajduje się szkoła, typ szkoły, preferowane języki, przedmioty rozszerzone.
Macie możliwość wyboru oddziałów: integracyjnych, dwujęzycznych, międzynarodowych oraz sportowych i mistrzostwa sportowego.
E.K-K.
Co dalej ósma klaso?
Istnieją następujące możliwości wyboru dalszego kształcenia po ukończeniu szkoły podstawowej:
Liceum ogólnokształcące:
- 4 lata nauki,
- możliwość wybrania profilu kształcenia,
- wykształcenie średnie,
- matura,
- możliwość kontynuowania nauki na uczelni wyższej.
Technikum:
- 5 lat nauki,
- wykształcenie średnie,
- matura,
- tytuł technika w wybranym zawodzie,
- możliwość kontynuowania nauki na uczelni wyższej.
Szkoła Branżowa I stopnia: ·
- 3 lata nauki,
- wykształcenie zasadnicze branżowe w wybranym zawodzie,
- aby zdobyć wykształcenie średnie i zdać maturę, trzeba kontynuować naukę w trwającej 2
lata szkole branżowej II stopnia lub Liceum Ogólnokształcącym dla dorosłych.
E.K-K.
Które kompetencje warto rozwijać?
Przedstawiam Wam listę kompetencji przyszłości, która znalazła się w przygotowanym przez Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie, opracowaniu pt.: „Kompetencje jakich nie było – Kompetencje przyszłości na mazowieckim rynku pracy w perspektywie do 2040 roku.”
Kompetencje przyszłości uszeregowane są w porządku malejącym od najwyższej oczekiwanej korzyści z rozwoju. Lista prezentuje się bardzo interesująco, zwróćcie szczególną uwagę na pierwsze pięć wymienionych kompetencji.
Przedsiębiorczość
Samorozwój
Zdolności interpersonalne i komunikacyjne
Umiejętność zarządzania czasem
Kompetencje cyfrowe
Umiejętność współpracy
Zdolność krytycznego myślenia
Zdolności adaptacyjne
Kreatywność
Umiejętność pracy z nowymi technologiami
STEM - Science, Technology, Engineering, Mathematics (kompetencje z
obszaru nauki, technologii, inżynierii i matematyki)
Wiedza z obszaru IT
Wszechstronność
Zdolność zarządzania talentami
Odporność na stres
Empatia
Specjalizacja dziedzinowa
Perspektywa holistyczna (przejawia się ona w poglądzie, że wszystkie zachodzące we wszechświecie zjawiska składają się na całościowe układy podlegające pewnym prawidłowościom).
E.K-K.
Czym jest sukces?
Czy zastanawialiście się kiedyś, czym właściwie jest sukces?
Sukces to sytuacja, gdy człowiekowi udało się osiągnąć lub przekroczyć cel działania, tzw.: „standard doskonałości”. Na przykład przygotowujesz się do sprawdzianu, stawiasz sobie za cel zdobycie 5, a otrzymujesz 6. Realizacja standardu powoduje odczuwanie dumy i zadowolenia z samego siebie.
Istnieją dwa główne źródła standardów doskonałości:
- otoczenie, cudze sukcesy i osiągnięcia, np. sukcesy mistrzów sportu,
oraz
- samodzielne, wewnętrzne postanowienia.
Sukces może mieć wartość:
- instrumentalną, służyć zaspokojeniu potrzeb np. materialnych (wynagrodzenie, nagroda w konkursie)
oraz
- autoteliczną, czyli będącą wartością samą w sobie (np. zdobycie szczytu górskiego).
„Samoocena może być wysoka lub niska. Oczywiście zakłada to, że ocena samego siebie zostaje przyrównana do jakiejś miary. Jedną z takich miar mogą być osiągnięcia innych, inną – jakieś obiektywne standardy. Człowiek ocenia siebie jednocześnie w obu miarach. Czasem te oceny nie są zgodne. Na przykład uczeń liceum wyraża tę niezgodność w następującym stwierdzeniu:
Dostałem z tej klasówki czwórkę minus, a więc nie powiodło mi się, ale większość klasy dostała trójki, więc nie wypadłem tak źle. Ważnym kryterium samooceny jest zdolność do skutecznego realizowania celów, czyli przekonanie o własnej skuteczności. (…) Ogólna ocena samego siebie oparta jest bardzo często na porównaniu swoich osiągnięć ze swoimi aspiracjami. Od wyników takiego porównania zależy poziom samoakceptacji.” - prof. Janusz Reykowski „Procesy emocjonalne. Motywacja. Osobowość.”
Jednocześnie trzeba pamiętać, że na drodze do osiągnięcia sukcesu, czeka nas wiele pomyłek i potknięć. Ale jak stwierdził Bertold Brecht: „Mądrość nie polega na tym, że się błędów nie robi, lecz na tym, że szybko się je naprawia."
E.K-K.
Zaproszenie do miasta zawodów
Zapraszam Was do zwiedzania miasta zawodów. Na planie miasta, w różnych budynkach ukryto
zawody. Jakie informacje można znaleźć w mieście zawodów?
- Gdy wybierzesz interesujący budynek i klikniesz, to poznasz przykładową listę osób zatrudnionych w tym miejscu, np. sąd – notariusz, radca prawny.
- Jeśli odnajdziesz dany zawód i klikniesz, pojawi się okienko z informacjami: opis zawodu, umiejętności (np. na naukę jakich przedmiotów szkolnych trzeba położyć nacisk wybierając ten zawód), przykładowa ścieżka edukacyjna, statystyki (dotyczące zatrudnienia, rynku pracy, czasu nauki). Możesz tez poznać inne zawody należące do tej samej grupy.
- Jest też opcja drukowania karty danego zawodu. Karta zawiera wszystkie ważne informacje.
- Istnieje też możliwość wyszukiwania zawodów poprzez spis alfabetyczny lub losowy wirtualny rzut kostką.
Link do miasta zawodów:
Zapraszam Was również do eksplorowania ścieżek kariery. Znajdziecie tam opisy kilkuset zawodów.
Można je sortować np. pod względem: zapotrzebowania rynku pracy, czasu nauki, a nawet zarobków
w danej branży. Jest też możliwość filtrowania wyników: wymagane przedmioty, branża oraz zawody
przyszłości.
Link do ścieżek kariery:
E.K-K.
Jak rozwijać kompetencje językowe?
Jak uczyć się języka obcego
1. Spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie: Jaka jest Twoja motywacja do nauki języka obcego?
2. Nie bądź jedynie słuchaczem, bierz czynny udział w zajęciach.
3. Wyznacz sobie konkretne cele i systematycznie je realizuj.
4. Oglądaj serwisy informacyjne oraz programy i filmy w języku obcym, dotyczące interesujących Cię tematów.
5. Czytaj książki w języku obcym.
6. Znajdź kogoś w swoim otoczeniu, z kim będziesz rozmawiać i ćwiczyć język obcy.
7. Załóż i regularnie prowadź własny słowniczek. Powtarzaj słówka.
8. Korzystaj z aplikacji do nauki języka obcego.
9. Oglądaj on-line lekcje prowadzone przez native speakerów.
10. Ćwicz często umiejętności, które sprawiają Ci szczególną trudność.
11. Postaraj się, aby nauka była dla Ciebie przyjemnością.
E.K-K.
TWÓRCZOŚĆ I KREATYWNOŚĆ
Zarówno w trakcie uczenia się, jak i w przyszłości podczas realizacji zadań zawodowych oraz w codziennym życiu – bardzo przydatne są umiejętności wchodzące w zakres kreatywnego i twórczego działania i stylu myślenia:
KREATYWNOŚĆ
To styl psychologicznego funkcjonowania, charakteryzującego się m.in. otwartością i ciekawością poznawczą, tolerancją na wieloznaczność, motywacją wewnętrzną – będących podstawą względnie trwałej zdolności jednostki do tworzenia nowych idei i rozwiązań. Kreatywność oznacza umiejętność
postawienia i odpowiedzi na pytanie: „Jak można coś zrobić inaczej, lepiej?”
TWÓRCZOŚĆ
- z jednej strony charakteryzuje działania jednostki będące odpowiedzią na określone problemy,
- z drugiej – odnosi się do efektów tych działań, uznanych w danej dziedzinie za twórcze.
Kreatywność i twórczość pozwalają realizować działania o charakterze innowacyjnym.
INNOWACYJNOŚĆ
Dotyczy realizacji nowych idei i wprowadzania do praktyki nowych rozwiązań w danym środowisku. Aby być innowacyjnym, trzeba być skutecznym we wdrażaniu idei i pomysłów. Innowacyjność można określić jako urzeczywistnienie kreatywności – czyli realizację w praktyce.
Źródło definicji: „Kompetencje menadżerskie w obszarze kreatywności i innowacyjności”, dr Katarzyna Szczepańska-Woszczyna
E.K-K.
RANKING SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
Zapraszam Uczniów i Rodziców do zapoznania się z rankingami warszawskich szkół
ponadpodstawowych 2020:
Warszawski ranking liceów ogólnokształcących:
Do sporządzenia rankingu wykorzystano dane z protokołów komitetów głównych olimpiad,
zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych z wynikami matur w roku 2019 z przedmiotów
obowiązkowych i przedmiotów dodatkowych oraz dane Systemu Informacji Oświatowej.
Mazowiecki ranking techników:
Technika zostały ocenione za pomocą czterech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury w roku 2019 z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych oraz wyniki egzaminu zawodowego.
E . K-K.
Internet jest świetnym źródłem informacji o zawodach. Na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji możemy znaleźć dużo cennych informacji z zakresu doradztwa zawodowego. Możecie tam na przykład zobaczyć wiele filmów na temat konkretnych zawodów.
E. K-K.
Dlaczego trzeba rozwijać kompetencje cyfrowe?
„Kompetencje cyfrowe definiujemy jako zespół kompetencji informacyjnych obejmujących umiejętności wyszukiwania informacji, rozumienia jej, a także oceny jej wiarygodności i przydatności oraz kompetencji informatycznych, na które składają się umiejętności wykorzystywania komputera i innych urządzeń elektronicznych, posługiwania się Internetem oraz korzystania z różnego rodzaju aplikacji i oprogramowania, a także tworzenia treści cyfrowych”.
(źródło raport: „Społeczeństwo informacyjne w liczbach” Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji 2014)
Świat się informatyzuje. Przybywa zawodów, w których wykorzystywane są techniki cyfrowe oraz przetwarzanie i wyszukiwanie danych. Zapotrzebowanie na pracowników z kompetencjami cyfrowymi od kilku lat utrzymuje się na wysokim poziomie.
Branża IT to jeden z najpewniejszych pracodawców. Każdego roku znajduje się w ścisłej czołówce pod względem wysokości wynagrodzeń. Trudno dzisiaj znaleźć dziedzinę gospodarki, w której nie byłyby potrzebne kompetencje cyfrowe. Bez narzędzi i systemów informatycznych wiele branż nie mogłoby już istnieć.
Firmy coraz częściej wykorzystują nowoczesne technologie cyfrowe, aby skuteczniej konkurować na rynku. Oczekują więc od potencjalnych pracowników odpowiednich kompetencji cyfrowych. Dają one gwarancję, że nowo zatrudniony pracownik w szybszy sposób zapozna się z działaniem przedsiębiorstwa, będzie się skutecznie komunikował z pozostałymi pracownikami firmy, klientami oraz efektywnie wykonywał swoją pracę.
Przygotowując materiał korzystano z dokumentu opracowanego przez Zespół ds. kompetencji cyfrowych przy Radzie ds. Cyfryzacji „Kierunki rozwoju kompetencji cyfrowych i medialnych”.
E.K-K.
Etapy rozwoju kompetencji
W czasie zajęć doradztwa zawodowego uczniowie dowiadują się między innymi, jakie kompetencje powinni rozwijać, aby w przyszłości odnosić sukcesy.
W latach 70. XX wieku Noel Burch z Training International, po raz pierwszy zdefiniował cztery etapy rozwijania nowych umiejętności.
Opracował model faz procesu nauczania i przyswajania wiedzy oraz umiejętności.
Noel Burch określił, że ludzie są początkowo nieświadomi jak mało wiedzą i potrafią, czyli jest to nieświadoma niekompetencja.
Jeśli rozpoznają swój brak wiedzy i umiejętności, przechodzą do etapu świadomej niekompetencji. Gdy zaczynają świadomie się uczyć inabywać pewne umiejętności, a następnie je świadomie wykorzystywać, są w fazie świadomej kompetencji.
Po pewnym czasie, ludzie wykorzystują posiadane umiejętności bez procesu koncentracji (automatycznie) - mówi się wtedy o kompetencji nieświadomej.
Na przykład, jeśli nauczyliśmy się dobrze jeździć na deskorolce, to później nie musimy się skupiać i analizować każdego ruchu podczas jazdy.
Czyli warto jest określić własne obszary do rozwoju, wiedzieć jakie umiejętności trenować i jaką wiedzę poszerzać, aby w przyszłości zrealizować własne plany i osiągnąć wyznaczone cele.
E.K-K.
Wszystkim zainteresowanym tematem polecam stronę, na której znajdziecie wszelkie informacje, a także mnóstwo porad odnośnie test wiedzy do policji . Wiele osób ma z nimi problemy, dzięki tej stronie na pewno dobrze się przygotujecie przed testami.
OdpowiedzUsuńAby dobrze wybrać karierę warto wiedzieć jakie ścieżki ma się do wyboru. Charakterystykę poszczególnych profesji można znaleźć na stronie https://students.pl/artykuly/kategoria/zawody/.
OdpowiedzUsuń