Doradztwo zawodowe


Poznajemy zawody - dietetyk

Jak zostać dietetykiem?

Jaka wiedza przydaje się dietetykowi w codziennej pracy?

Jakie kompetencje miękkie są ważne w tym zawodzie?

W jakich miejscach dietetyk znajdzie zatrudnienie?

Czy dietetyk to zawód z przyszłością?

Jak kształtują się zarobki w zawodzie dietetyka?

Czy internet i media społecznościowe mogą pomóc w rozwoju kariery dietetyka?

 Zapraszam Was do oglądania wywiadu, w którym dietetyczka pani Magdalena Szymańska, odpowiedziała na powyższe pytania. Wywiad poprowadziła Klaudia Stano z Mapy Karier.

 Link do wywiadu:

https://www.youtube.com/watch?v=g7pbut8He1U

 

E.K-K.


Tytuł: Ranking Liceów i Techników

Zapraszam Was do zapoznania się z Rankingiem Liceów i Techników Perspektywy 2023. Główne wskaźniki rankingowe zostały unormowane do 100, gdzie 100 otrzymała szkoła najlepsza w danym kryterium. Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium.

Licea ogólnokształcące zostały ocenione za pomocą trzech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych oraz wyniki matury z przedmiotów dodatkowych.

Ranking liceów w województwie mazowieckim 2023:

https://2023.licea.perspektywy.pl/2023/rankings/ranking-mazowiecki

Technika zostały ocenione za pomocą czterech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych oraz wyniki egzaminu zawodowego.

Ranking techników w województwie mazowieckim 2023:

https://2023.technika.perspektywy.pl/2023/rankings/ranking-mazowiecki

E.K-K.



Jak trafnie wybrać szkołę?


Zapraszam Was do zapoznania się z grafiką, która w bardzo czytelny sposób wyjaśnia różnice pomiędzy szkołami ponadpodstawowymi: liceum ogólnokształcącym, technikum i szkołą branżową: Link do grafiki:

https://www.cdzdm.pl/images/Co%20r%C3%B3%C5%BCni%20szko%C5%82y%20ponadpodstawowe-ikonografika.pdf

 Kolejna grafika przedstawia i opisuje kroki, jakie uczeń powinien podjąć, aby trafnie wybrać szkołę ponadpodstawową, takie jak;

- poznaj siebie,

- poznaj szkoły,

- poznaj zawody,

- poznaj zasady rekrutacji.

Link do grafiki:

https://www.cdzdm.pl/images/infografika%20pdf.pdf

Niektórzy uczniowie korzystają z indywidualnych konsultacji z doradcą zawodowym. Jeśli zastanawiasz  się na czym taka konsultacja polega, zapoznaj się z poniższym filmem, który przedstawia najważniejsze fakty na temat takich konsultacji.

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=7bmy4FOn6SE&t=2s

 

E.K-K.


A może studia za granicą?




Zapraszam Was do oglądania filmu ze spotkania z osobami, które studiują za granicą. Poznacie odpowiedzi na pytania:

Czy osoby z Polski mają szansę dostać się na zagraniczne uczelnie?

Jak wygląda proces aplikacji?

Jak się studiuje za granicą?

Gośćmi Klaudii Stano z Mapy Karier są Nina Wieretiło oraz Filip Kęsicki.

Nina Wieretiło jest absolwentką Uniwersytetu Oksfordzkiego i założycielką Perfectly Personal, firmy pomagającej w aplikacji na zagraniczne uniwersytety. Przez ostatnie 5 lat pomogła ponad 150 osobom spełnić swoje marzenia o studiach za granicą. Nina wychowała w Warszawie, gdzie uczęszczała do I SLO z Maturą Międzynarodową. Aplikowała na kierunki ekonomiczne i biznesowe w Oksfordzie, UCL, LSE, Edynburgu, Warwick i Amsterdamie i wybrała Oksford, który w 2019 ukończyła z najlepszym wynikiem na roku.

Filip Kęsicki jest studentem drugiego roku na uczelni Haverford College w Pensylwanii w USA. Studiuje dwa kierunki - ekonomię i geologię. Filip uczęszczał do XXXIII LO im. Mikołaja Kopernika z klasą z maturą międzynarodową IB. W roku szkolnym 2016/2017 uzyskał roczne stypendium ASSIST, które pozwoliło mu na spędzenie roku w prywatnym liceum w USA. W klasie maturalnej z sukcesem aplikował na uczelnie brytyjskie (UCL, Edynburg), lecz zdecydował się na studiowanie na Haverford College .

Link do spotkania:

https://www.youtube.com/watch?v=xKpg8ZcAJKY

Dużo informacji znajdziecie również na padlecie:

https://padlet.com/Mapa_Karier/StudiaZaGranica

E.K-K.




Poznajemy zawody – tłumacz



Zapraszam Was do oglądania wywiadu z serii #ZawodowyStream z udziałem tłumaczki języków obcych oraz tłumacza polskiego języka migowego i przekonajcie się, że praca tłumacza to codzienne wyzwania, a także możliwość podróży, ciągłego rozwoju i przybliżania ludziom świata ponad językowymi barierami. Wywiad poprowadziła Marta Wrzosek z Mapy Karier.

 W spotkaniu udział biorą:

 Katarzyna Grzyb - tłumaczka języka angielskiego i francuskiego, ukończyła lingwistykę stosowaną na Uniwersytecie Warszawskim. Przez kilka lat pracowała w korporacjach na stanowiskach wymagających znajomości języków obcych, równolegle rozwijając działalność tłumaczeniową. Wykonywała tłumaczenia ustne m. in. na festiwalach filmowych oraz konferencjach naukowych, napisy do filmów, treści na strony internetowe. Ma doświadczenie w przekładzie wierszy na język angielski. Aktualnie specjalizuje się w przekładzie książek dla dzieci.

 Ryszard Czernicki - tłumacz Polskiego Języka Migowego. Ukończył Wyższą Szkołę Pedagogiczną na kierunku Resocjalizacja. Współpracuje z Politechniką Łódzką, Fundacją Echo, Stowarzyszeniem Tłumaczy Polskiego Języka Migowego, różnymi instytucjami, a także telewizjami.

Link do wywiadu:

https://www.youtube.com/watch?v=k3M91tUXZzo 

Zapraszam Was również, do zapoznania się z bogatą zawartością padletu na temat pracy tłumacza. Znajdziecie tam informacje na temat tego jak zostać tłumaczem, informacje o studiach związanych z branżą tłumaczeń, o zarobkach w tej branży oraz pracy tłumacza symultanicznego.

Link do padletu:

https://padlet.com/Mapa_Karier/praca_tlumacza

 

E.K-K.


Interesujące miejsce w sieci


Zapraszam Was do sprawdzenia zawartości portalu: https://students.pl

Jest to uniwersalny portal pracy, praktyk i staży dla studentów i absolwentów. Znajdziecie tam wiele interesujących, obszernych informacji, na różne ważne tematy:

 - cenne i wyczerpujące informacje o zawodach:

https://students.pl/artykuly/kategoria/zawody/

 - informacje o tym jak prawidłowo napisać list motywacyjny:

https://students.pl/artykuly/kategoria/list-motywacyjny/

 - artykuły na temat przygotowania CV:

https://students.pl/artykuly/kategoria/cv/

 - bardzo pomocne informacje na temat różnych ścieżek kariery:

https://students.pl/artykuly/kategoria/sciezki-kariery/

 

E.K-K.



Ranking Liceów i Techników




Zapraszam Was do zapoznania się z Rankingiem Liceów i Techników Perspektywy 2022. Główne wskaźniki rankingowe zostały unormowane do 100, gdzie 100 otrzymała szkoła najlepsza w danym kryterium. Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium.

Licea ogólnokształcące zostały ocenione za pomocą trzech kryteriów:
-sukcesy szkoły w olimpiadach,
-wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych,
-wyniki matury z przedmiotów dodatkowych.

Ranking liceów warszawskich 2022:

https://tiny.pl/9prjl

Technika zostały ocenione za pomocą czterech kryteriów:
-sukcesy szkoły w olimpiadach,
-wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych,
-wyniki matury z przedmiotów dodatkowych.
-wyniki egzaminu zawodowego.

Ranking techników – województwo mazowieckie 2022:

https://tiny.pl/9prj4

E.K-K.



Poznajemy zawody – inżynier budowy


Zapraszam Was do poznania tajników pracy inżynierów budowy. Zobaczcie materiał z serii #ZawodowyStream. Dowiecie się z niego:
- jak wygląda praca w dużej firmie budowlanej oraz czy to perspektywiczny kierunek rozwoju,
- co trzeba umieć i jakie wykształcenie zdobyć, aby zostać inżynierem budowy,
- jakie są główne wyzwania w pracy inżyniera budowy,
- w jaki sposób branża budowlana wykorzystuje nowoczesne technologie.

Spotkanie prowadzi Klaudia Stano z Mapy Karier. W rozmowie udział biorą:
- Dominika Szponar - absolwentka Politechniki Wrocławskiej na kierunku Budownictwo oraz
- Katarzyna Chuda-Ciechanowska –z wykształcenia magister inżynier kierunku Zarządzanie oraz Inżynieria Produkcji w Leśnictwie.

Link do materiału:


E.K-K.





Poznajemy zawody – marketingowiec




Co to jest marketing? Marketing odnosi się do działań, które firma podejmuje w celu promowania kupna lub sprzedaży produktu lub usługi. Marketing obejmuje reklamę, sprzedaż i dostarczanie produktów konsumentom lub innym firmom. Specjaliści pracujący w działach marketingu i promocji starają się przyciągnąć uwagę potencjalnych odbiorców poprzez reklamę. Promocje są skierowane do określonych odbiorców i mogą obejmować np. rekomendacje celebrytów, chwytliwe frazy lub slogany, zapadające w pamięć opakowania lub projekty graficzne oraz ogólną ekspozycję w mediach.

Rodzaje marketingu:

Influencer marketing skupia się na wykorzystywaniu osób, które mają wpływ na potencjalnych konsumentów.

Marketing relacji odnosi się do strategii i taktyk budowania lojalności. Marketing relacji wykorzystuje marketing baz danych, reklamę behawioralną i analizy, aby precyzyjnie docierać do konsumentów i tworzyć programy lojalnościowe.

Marketing wirusowy ułatwia i zachęca do przekazywania wiadomości marketingowej. Nazywany jest „wirusem”, ponieważ liczba osób narażonych na wiadomość naśladuje proces przenoszenia wirusa lub choroby z jednej osoby na drugą.

Zielony marketing odnosi się do opracowywania i wprowadzania do obrotu produktów, które uważa się za bezpieczne dla środowiska.

Marketing słów kluczowych polega na umieszczeniu komunikatu marketingowego w oparciu o określone słowa kluczowe i frazy, których używają do wyszukiwania w internecie potencjalni konsumenci.

Marketing partyzancki opisuje niekonwencjonalną i kreatywną strategię marketingową, której celem jest uzyskanie maksymalnych wyników przy minimalnych zasobach.

Marketing wychodzący, to termin na określenie tradycyjnego marketingu, inicjuje on kontakt z klientem za pomocą takich metod jak reklama telewizyjna, radiowa i cyfrowa.

Marketing przychodzący, to marketing, w którym klienci inicjują kontakt z marketerem w odpowiedzi na różne metody zwrócenia na siebie ich uwagi np. e-mail.

Opracowano na postawie materiałów: Association of National Advertisers

O tym, czy warto studiować marketing opowiada Rahim Blak - przedsiębiorca i szkoleniowiec, prelegent wielu konferencji.

Link:

Zapraszam Was również do zapoznania się z zawartością padletu.

Link:

E.K-K.


Nowoczesne technologie



Produkcja, to ogół działań zmierzających do dostarczenia dóbr i usług na rynek, czyli do zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych społeczeństwa. Proces produkcyjny składa się z następujących etapów:

- projektowanie,
- proces technologiczny,
- kontrola jakości,
- magazynowanie,
- transport,
- badania,
- rozwój.

Zapraszam Was do oglądania filmów:
Jak powstają gry planszowe w znajdującej się w Krakowie firmie Cartamundi, która jest światowym liderem produkcji lubianych przez wszystkich planszówek i gier karcianych.
Link:


Najnowocześniejsze technologie montażu i produkcji samochodów. Robotyzacja produkcji i wdrożenie różnorodnych inteligentnych systemów sprawiły, że produkcja samochodów jest teraz na zupełnie nowym poziomie.
Link:


E.K-K.



Poznajemy zawody - architekt





Zapraszam Was do oglądania filmu na temat zadań, jakie w swojej pracy wykonuje architekt:

https://www.youtube.com/watch?v=2cXXdsLhKS4

Architekt to osoba, która planuje, projektuje i nadzoruje budowę budynków. Decyzje architekta mają wpływ na bezpieczeństwo publiczne, dlatego architekt musi przejść specjalistyczne szkolenie składające się z zaawansowanej edukacji oraz praktyki (lub stażu) w celu zdobycia praktycznego doświadczenia.
W zawodzie architekta wiedza techniczna i środowiskowa, zarządzanie projektowaniem i budową oraz rozumienie biznesu, są równie ważne jak samo projektowanie. Architekt przyjmuje zlecenie od klienta. Przygotowuje studium wykonalności, audyty budowlane, projekt budynku lub budowli oraz otaczającej przestrzeni. Architekt uczestniczy w opracowaniu wymagań, jakich klient życzy sobie w budynku. Przez cały czas trwania projektu (od planowania do wykonania) architekt koordynuje zespołem projektowym. Inżynierowie budowlani, mechanicy i elektrycy oraz inni specjaliści współpracują z architektem, który musi zapewnić koordynację prac w celu wykonania projektu.

Zapoznajcie się ze specyfiką zawodu architekt. Sprawdźcie jakie predyspozycje i kompetencje należy posiadać oraz jakie są przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania tego zawodu.

Link:

https://mapakarier.org/paths/occupation/56/architekt/male

Zapraszam Was również do oglądania filmu, który odpowiada na pytania:
Dlaczego architekci korzystają z geometrii?
Gdzie kryje się matematyka?
Jakie formy geometryczne wykorzystuje się do projektowania budynków?

Link:

https://www.youtube.com/watch?v=EIXZ9nqrr74

Wyróżnia się następujące typy architektury:
- Architektura mieszkalna,
- Architektura sakralna,
- Architektura rządowa,
- Architektura rekreacyjna,
- Architektura pożytku publicznego i edukacji,
- Architektura komercyjna i industrialna.

Zobaczcie, jak interesująco o swojej pracy i jednym z projektów „Dom pod lasem”, opowiada architekt:

https://www.youtube.com/watch?v=AkQ9BTC0-Zk

E.K-K.


Kompetencje miękkie – kluczem do sukcesu



Zasady nabywania kompetencji miękkich:

1. Odkryj swoje mocne i słabe strony. Skup się na tych słabych obszarach, które wymagają poprawy.

2. Obserwuj innych ludzi, którzy są specjalistami w danej dziedzinie. Obserwacja jest kluczowym elementem w nabywaniu kompetencji miękkich.

3. Stwórz grupę, z którą będziesz uczyć się umiejętności miękkich w praktyce. Nie można nauczyć się pływania na sucho, podobnie nie można się nauczyć kompetencji miękkich jedynie teoretycznie.

4.Dołącz do grup, które mają podobne zainteresowania jak Ty. Poprzez stałą interakcję będziesz mieć większą motywację do rozwoju swoich kompetencji.

5.Bierz udział w warsztatach i szkoleniach, których celem jest rozwój umiejętności miękkich.

6.Korzystaj z informacji zwrotnych. Są one podstawą rozwoju Twoich kompetencji.

Zapraszam Was do zapoznania się z treścią prezentacji, w której znajdziecie:
- szczegółowy opis kompetencji miękkich,
- odpowiedź na pytanie: Dlaczego warto rozwijać kompetencje miękkie?,
- oraz informacje o tym: Jak rozwijać kompetencje miękkie?

Link do prezentacji:



Dane – najcenniejsze zasoby



Data scientist to zawód przyszłości, w którym według McKinsey Global Institute tylko w samych Stanach Zjednoczonych brakuje około 1,5 mln specjalistów.

Czym zajmują się specjaliści data scientist?
Są to specjaliści zajmujący się analizą danych. Ściśle współpracują z podmiotami biznesowymi, aby zrozumieć ich cele i określić, w jaki sposób dane można wykorzystać do osiągnięcia tych celów. Projektują procesy modelowania danych, tworzą algorytmy i modele w celu wyodrębnienia danych potrzebnych biznesowi, a także pomagają analizować dane oraz udostępniać spostrzeżenia współpracownikom.

Najczęściej zatrudniani są na stanowiskach:
Data scientists: projektują procesy modelowania danych w celu tworzenia algorytmów i modeli oraz wykonywania niestandardowych analiz.
Data analysts: manipulują dużymi zbiorami danych i wykorzystuj je do identyfikowania trendów i wyciągania znaczących wniosków w celu podejmowania strategicznych decyzji biznesowych.
Data engineers: porządkują i organizują dane z różnych źródeł.
Business intelligence specialists: identyfikują trendy w zestawach danych.
Data architects: projektują, tworzą i zarządzają architekturą danych organizacji.

Większość analityków danych wykorzystuje w swojej codziennej pracy następujące umiejętności:
Analiza statystyczna: identyfikacja wzorców w danych.
Uczenie maszynowe: wdrażanie algorytmów i modeli statystycznych, aby umożliwić komputerowi automatyczne uczenie się na podstawie danych.
Informatyka: umiejętność zastosowania zasad sztucznej inteligencji, systemów baz danych, interakcji człowiek / komputer, analizy numerycznej i inżynierii oprogramowania.
Programowanie: umiejętność pisania programów komputerowych i analizy dużych zbiorów danych, aby znaleźć odpowiedzi na złożone problemy. Umiejętność pracy w językach, takich jak Java, R, Python i SQL.

Specjaliści data scientis, odgrywają kluczową rolę w pomaganiu organizacjom w podejmowaniu rozsądnych decyzji. W związku z tym potrzebują umiejętności miękkich w następujących obszarach:
Myślenie analityczne: aby znaleźć rozwiązania abstrakcyjnych problemów biznesowych. Krytyczne myślenie: zastosowanie obiektywnej analizy faktów przed wyciągnięciem wniosków.
Umiejętności interpersonalne: aby sprawnie komunikować się z różnymi odbiorcami na wszystkich poziomach organizacji.

Dane to jeden z najcenniejszych zasobów każdej organizacji, niezależnie od branży. Osoby, które nauczą się przekuwać surowe dane w wartościową analizę, nie będą miały problemu ze znalezieniem ciekawej i dobrze wynagradzanej pracy. Zapraszam was do oglądania kolejnego webinaru z serii Zawodowy Stream. W spotkaniu udział biorą:

Aleksandra Magiełda, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, studiów licencjackich na kierunku Metody ilościowe w Ekonomii i Systemy Informacyjne oraz studiów magisterskich na kierunku Big Data, zatrudniona w firmie Clinical Research Organization i zajmująca się analizą danych klinicznych.
Bartosz Kowalski, absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, zatrudniony w MediaCom w Warszawie, prowadzący kilkunastoosobowy zespół zajmujący się Ekonometrią i Data Science.

Podczas webinaru poznacie odpowiedzi między innymi na poniższe pytania:
W jaki sposób analiza danych przyczynia się do rozwoju medycyny i branży reklamowej?
W jakich innych branżach w Polsce i za granicą poszukiwani są specjaliści z obszaru data science?
Co oznaczają takie pojęcia jak big data, business intelligence i machine learning?
Co trzeba umieć i jakie szkoły ukończyć, aby zostać badaczem danych?
Jakie kompetencje miękkie powinien posiadać dobry analityk?

Link do webinaru:

Dużo informacji znajdziecie również na padlecie:

E.K-K.


Umiejętności uniwersalne

Kompetencje transferowalne, to umiejętności, których będziesz używać w każdej pracy.    Te uniwersalne umiejętności są pożądane, ponieważ jeśli je posiadasz, będziesz mógł rozpocząć pracę w dowolnej dziedzinie kariery i od razu zacząć wnosić pozytywny wkład w pracę. Zdolność do przechodzenia z jednej roli do drugiej za pomocą tych umiejętności pokażą, że jesteś elastyczny w ciągle zmieniającym się świecie.

1. Rozwiązywanie problemów. Twoje umiejętności rozwiązywania problemów pomagają nie tylko zidentyfikować problem, ale także zidentyfikować przyczynę problemu i znaleźć sposób na wdrożenie rozwiązania.

2. Rozumowanie analityczne. Rozumowanie analityczne jest w pewnym sensie częścią twoich umiejętności rozwiązywania problemów: np. biorąc większy problem dzielisz go na mniejsze części, aby znaleźć rozwiązanie.

3. Krytyczne myślenie. Podobnie jak w przypadku rozwiązywania problemów i rozumowania analitycznego, krytyczne myślenie polega na ocenie i interpretacji informacji w celu dokonania osądu, wyciągnięcia wniosków lub wyboru sposobu działania.

4. Przywództwo. Umiejętności przywódcze, to nie tylko umiejętność nadzorowania i zarządzania zespołem. Obejmują one również zdolność do przewodzenia projektowi i motywowanie zespołu do realizacji wspólnych celów. Przywództwo obejmuje wiele dodatkowych umiejętności, takich jak: komunikacja, rozwiązywanie problemów i budowanie relacji.

5. Zdolność adaptacji. Pracując na danym stanowisku, możesz odkryć, że musisz dostosować np. terminy lub metody swojej pracy. W niektórych przypadkach może być konieczne nauczenie się nowych umiejętności, aby wykonać zadanie. Wykazanie, że potrafisz przystosować się do zmian, pokazuje, że jesteś w stanie nadążać za nurtem, zachowując pozytywne nastawienie i wykonując dobrze swoją pracę.

6. Praca zespołowa. Praca zespołowa oznacza współpracę w grupie, aby osiągnąć wspólny cel. Pracodawcy szukają pracowników, którzy wnoszą pozytywny wkład do grupy, aby pomóc jej odnieść sukces.

7. Komunikacja. Twoje umiejętności komunikacyjne, to umiejętność dzielenia się pomysłami i informacjami w jasny i zwięzły sposób, nie pozostawiający miejsca na nieporozumienia.

8. Słuchanie. Aby rozwiązać problem klienta lub rozwiązać konflikt w zespole, musisz umieć słuchać i rozumieć, co mówi druga strona.

9. Kreatywność. Kreatywność dotyczy tego, jak podchodzisz do zadań i rozwiązujesz problemy. Czy jesteś nieszablonowym myślicielem? Kreatywni myśliciele znajdują nowatorskie rozwiązania problemów, które napotykają.

10. Dbałość o szczegóły. Przeglądasz projekty, aby upewnić się, że wszystko jest  przygotowane zgodnie z założeniami. Zorientowanie na szczegóły oznacza, że w przyszłości ​​pracodawca może liczyć na to, że zwrócisz uwagę na każdy szczegół zlecenia, wyłapiesz błędy i poprawisz je w razie potrzeby. Oznacza to również, że świadomie podchodzisz do realizacji projektów.

11. Zarządzanie projektem. Dbasz o to, aby wszystko działo się na czas, a także dostosowujesz oś czasu, gdy sprawy nie idą zgodnie z planem. Ta uniwersalna umiejętność pomaga zapewnić dotrzymywanie terminów oraz sprawne i efektywne wykonywanie projektów.

12. Budowanie relacji. Relacje są często kluczowym elementem każdej firmy. Ludzie, którzy budują relacje, radzą sobie z konfliktami i pomagają stronom znaleźć rozwiązanie.

13. Zarządzanie. Zarządzanie, to o wiele więcej niż przydzielanie zadań. To również dbanie o to, aby ludzie wykonywali swoje zadania oraz pomaganie im w pokonywaniu przeszkód, jakie mogą napotkać.

E.K-K.

 

Poznajemy zawody – leśnik



Lasy zajmują około 30% powierzchni Polski. Czy wiecie po co są nam leśnicy? Zapraszam Was do oglądania bardzo interesującego filmu.
Link:

Leśnik, to zawód, który można wykonywać, mając wykształcenie średnie lub wyższe. Studia na kierunku leśnictwo, to studia inżynierskie lub magisterskie, których program kształcenia zazwyczaj trwa od 3,5 do 4 lat (studia I stopnia) lub od 1,5 do 2 lat (studia II stopnia) i kończy się uzyskaniem dyplomu.

Zobaczcie jak wygląda nauka w technikum leśnym.
Link:

Mająca swoją siedzibę na Ursynowie, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, od ponad 100 lat kształci na kierunku leśnictwo. Wraz z Uniwersytetem w Eberswalde prowadzi również studia Forest Information Technology. Zobaczcie film na temat wydziału leśnego SGGW z udziałem prodziekanów uczelni: p. dr Arkadiusza Gruchały oraz p. dr Michała Orzechowskiego:
Link:

Studenci podczas studiów na kierunku leśnictwo poszerzą swoją wiedzę z dziedzin takich jak:
- matematyka i statystyka matematyczna,
- fizyka,
- chemia,
- technika i inżynieria leśna,
- fizjologia roślin drzewiastych,
- hodowla lasu,
- botanika i zoologia leśna,
- ekologia,
- urządzanie ekosystemów leśnych,
- zarządzanie w leśnictwie,
- ochrona ekosystemów leśnych,
- użytkowanie zasobów,
- hodowla lasu.
Źródło: www.studia.pl

Zapraszam Was na spotkanie z leśnikami p. Anną Mikucką-Grzeszczyk oraz p. Michałem Wojcieszkiewiczem. W czasie spotkania dowiecie się między innymi:
- Jakie zawody można wyróżnić w branży leśnej oraz czym na co dzień zajmują się pracownicy Lasów Państwowych?
- Czy praca w leśnictwie jest perspektywicznym kierunkiem rozwoju?
- W jaki sposób branża leśna wykorzystuje nowoczesne technologie?
- Jakie sekrety leśnicy potrafią wyczytać z kory drzew oraz tropy jakich zwierząt można odnaleźć w polskich borach?
Link do spotkania:

Bardzo dużo interesujących informacji znajdziecie również na padlecie.
Link:

E.K-K.


Poznajemy zawody – fizjoterapeuta

Według definicji Światowej Konfederacji Fizjoterapii: „Fizjoterapia to świadczenie usług wobec jednostek lub populacji osób, mające na celu rozwijanie, utrzymywanie i przywracanie maksymalnych zdolności ruchowych i funkcjonalnych”.

Aby pracować w tym zawodzie, należy ukończyć studia o kierunku fizjoterapia - kierunek ten prowadzą uczelnie medyczne oraz akademie wychowania fizycznego. Są to studia z obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu, których program kształcenia zazwyczaj trwa 2 lata (studia II stopnia) lub 5 lat (studia jednolite magisterskie) oraz kończy się uzyskaniem dyplomu magistra. Uprawnienia do wykonywania zawodu, uzyskuje się po pozytywnym zdaniu Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego. Fizjoterapeuta należy do grupy zawodów przyszłości.

W pracy fizjoterapeuty oprócz wykształcenia, ważne jest posiadanie kompetencji społecznych oraz dobrego stanu zdrowia i sprawności fizycznej. Fizjoterapeuta powinien posiadać umiejętności interpersonalne, empatię i cierpliwość oraz umiejętność komunikowania się w zrozumiały sposób, aby dobrze wyjaśniać programy leczenia i motywować swoich pacjentów. Dodatkowo fizjoterapeuta musi posiadać umiejętności analityczne i obserwacyjne, aby właściwie diagnozować i leczyć różnorodne problemy zdrowotne pacjentów.

Fizjoterapeuci znajdują najczęściej pracę w szpitalach, uzdrowiskach, sanatoriach, placówkach rehabilitacyjnych, gabinetach SPA, przychodniach sportowo-lekarskich, gabinetach odnowy biologicznej lub w klubach sportowych. Fizjoterapeuci przeprowadzają różnorodne zabiegi oraz prowadzą z pacjentami zajęcia, które mają na celu polepszenie stanu zdrowia osób dotkniętych schorzeniami, kontuzjami lub niepełnosprawnością. W swojej pracy stosują masaże, ćwiczenia fizyczne oraz zabiegi, w których wykorzystują światło, zimno, ciepło, prądy i laser.

Zobaczcie film o tym jak wygląda praca w gabinecie fizjoterapeuty:

https://tiny.pl/rsmtx

E.K-K.

Karty kompetencji


Zapraszam Was do zapoznania się z kartami kompetencji. Karty opisują kwalifikacje w poszczególnych sektorach w wymiarze osobistym, społecznym oraz w zakresie umiejętności uczenia się. W Zaleceniach Rady Unii Europejskiej z 22 maja 2018r. kompetencje te definiowane są jako:
- zdolność do autorefleksji,
- skutecznego zarządzania czasem i informacjami,
- konstruktywnej współpracy z innymi osobami,
- zarządzania własnym uczeniem się i karierą zawodową.
Celem tak opracowanych kart jest między innymi umożliwienie autodiagnozy posiadanych kompetencji. Karty kompetencji zostały przygotowane dla 10 sektorów:
 
SPORT – wybrane kompetencje:
1.Motywowanie innych.
2.Dążenie do osiągnięć/zorientowanie na cel.
3.Empatia.
4.Zarządzanie stresem.
5.Przewodzenie innym osobom.
6.Samodzielność w działaniu.
7.Instruowanie innych osób.
8.Doradzanie innym.
9.Budowanie relacji z klientem/podopiecznym.
10. Otwartość na zmiany.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82fr
 
BANKOWOŚĆ – wybrane kompetencje:
1.Budowanie relacji z klientem.
2.Myślenie analityczne.
3.Budowanie zaufania.
4.Umiejętność stosowania się do procedur.
5.Organizacja własnej pracy.
6.Podejmowanie decyzji.
7.Czytanie ze zrozumieniem.
8.Rozwiązywanie problemów.
9.Praca w zespole.
10. Dążenie do osiągnięć/zorientowanie na cel.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82fw
 
IT (information technology) – wybrane kompetencje:
1.Myślenie analityczne.
2.Kreatywność.
3.Wyszukiwanie informacji (research) i przetwarzanie ich.
4.Samodzielność w działaniu.
5.Dążenie do osiągnięć/zorientowanie na cel.
6.Orientacja na klienta.
7.Organizacja własnej pracy.
8.Rozwiązywanie problemów.
9.Rozwijanie i wykorzystywanie myślenia matematycznego.
10. Umiejętność konsekwentnego i wytrwałego uczenia się.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82ff
 
HANDEL – wybrane kompetencje:
1.Budowanie relacji z klientem.
2.Dążenie do osiągnięć/zorientowanie na cel.
3.Organizacja własnej pracy.
4.Automotywacja.
5.Budowanie zaufania.
6.Rozwiązywanie problemów.
7.Kreatywność.
8.Negocjacje.
9.Myślenie analityczne.
10. Otwartość na zmiany.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82f5
 
USŁUGI ROZWOJOWE (nauczanie, doradztwo, mentoring, coaching) – wybrane kompetencje:
1.Kreatywność.
2.Myślenie analityczne.
3.Przekazywanie informacji o faktach.
4.Empatia.
5.Podejmowanie decyzji.
6.Automotywacja.
7.Budowanie relacji z klientem.
8.Zdolność wykorzystywania istniejącego zasobu wiedzy.
9.Budowanie zaufania.
10. Rozwiązywanie problemów.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82f1
 
TURYSTYKA  – wybrane kompetencje:
1.Wykorzystywanie technologii komunikacyjno-informacyjnych w pracy.
2.Orientacja na klienta.
3.Stosowanie zasad etyki i savoir-vivre.
4.Wykorzystywanie wiedzy w krytyczny i systematyczny sposób.
5.Obsługa klienta.
6.Organizacja własnej pracy.
7.Wyszukiwanie informacji (research) i przetwarzanie ich.
8.Organizowanie procesu własnego uczenia się/doskonalenia.
9.Zdolność dostosowania się do panujących reguł.
10. Kreatywność.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82fp
 
MARKETING – wybrane kompetencje:
1.Myślenie analityczne.
2.Orientacja na klienta.
3.Otwartość na zmiany.
4.Podejmowanie decyzji.
5.Dążenie do osiągnięć/zorientowanie na cel.
6.Kreatywność.
7.Ustalanie priorytetów.
8.Przekonywanie innych osób.
9.Zarządzanie zmianą.
10. Praca w zespole.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82f4
 
MOTORYZACJA – wybrane kompetencje:
1.Rozwiązywanie problemów.
2.Kreatywność.
3.Zdolność wykorzystywania istniejącego zasobu wiedzy.
4.Praca w zespole.
5.Wykorzystywanie wiedzy w krytyczny i systematyczny sposób.
6.Czytanie ze zrozumieniem.
7.Myślenie analityczne.
8.Samodzielność w działaniu.
9.Organizacja własnej pracy.
10. Umiejętność konsekwentnego i wytrwałego uczenia się.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82fn
 
BUDOWNICTWO – wybrane kompetencje:
1.Praca w zespole.
2.Organizacja własnej pracy.
3.Dążenie do osiągnięć/zorientowanie na cel.
4.Umiejętność stosowania się do procedur.
5.Zarządzanie projektami.
6.Instruowanie innych osób.
7.Przyjmowanie odpowiedzialności.
8.Organizowanie procesu własnego uczenia się/doskonalenia.
9.Budowanie relacji z klientem.
10. Zarządzanie czasem.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82f8
 
PRZEMYSŁ MODY – wybrane kompetencje:
1.Kreatywność.
2.Budowanie relacji z klientem.
3.Organizacja własnej pracy.
4.Praca w zespole.
5.Samodzielność w działaniu.
6.Zarządzanie czasem.
7.Empatia.
8.Dążenie do osiągnięć/zorientowanie na cel.
9.Obsługa klienta.
10. Otwartość na zmiany.
Więcej informacji, link: https://tiny.pl/r82fb
 
Przygotowując materiał, korzystano z informacji zamieszczonych na stronie: https://kwalifikacje.edu.pl/

E.K-K.


Praca w sektorze morskim


Czy trzeba mieszkać nad morzem, żeby pracować w sektorze morskim?
Przedstawiciele jakich zawodów są (i będą w przyszłości) poszukiwani w tej branży?
Czym zajmują się osoby pracujące w tej branży na lądzie, a czym pracujące na morzu?
Gdzie studiować i zdobywać doświadczenie oraz których języków warto się uczyć?
Dlaczego branża morska jest obiecującym kierunkiem rozwoju dla osób, które szukają własnej ścieżki zawodowej?
 
Jeśli chcecie poznać odpowiedzi na powyższe pytania, zapraszam Was do obejrzenia spotkania online z cyklu Zawodowy Stream. Swoim doświadczeniem zawodowym i praktycznymi wskazówkami dzielą się goście Mapy Karier:
- Dominika Werdecka-Latarska - inspektorka powłok malarskich, która pracuje przy malowaniu luksusowych jachtów oraz
- Inacio Golebski - prezes firmy DNV GL Poland, zajmującej się przemysłem morskim, konstrukcjami na morzu (offshore), energią odnawialną i digitalizacją.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=5YD6SDrBI5k
 
Dużo interesujących informacji znajdziecie również na padlecie.
Link:
https://padlet.com/Mapa_Karier/BranzaMorska
 
Jakie wykształcenie musi posiadać marynarz?
Istnieją szkoły morskie na dwóch poziomach edukacji: średnim oraz wyższym. Szkoły średnie kształcą marynarzy: techników nawigacji, techników żeglugi śródlądowej oraz mechaników okrętowych. Szkoły wyższe, to: Akademia Morska w Gdyni lub Akademia Morska w Szczecinie. Istnieją też szkoły policealne, takie jak Szkoła Morska w Gdyni, którą ukończyć można już w 2,5 roku.
 
Zapraszam Was do oglądania filmów na temat sektora morskiego:
Zobaczcie jak pracuje lodołamacz, który holuje statek, który utknął w lodach Oceanu Arktycznego.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=bKaVhXn49xY
 
Sprawdźcie jak wygląda praca na platformie wiertniczej. Na filmie zaprezentowano polską platformę Petro Giant, której przeznaczeniem są prace rekonstrukcyjne i wiertnicze na złożach bałtyckich. Może ona wykonywać odwierty do głębokości 25 000 stóp (7 620 m).
Link:
 https://www.youtube.com/watch?v=XyhMz7qmUvY
 
Czy zastanawialiście się kiedyś, jak wygląda instalacja gigantycznej elektrowni wiatrowej na morzu? Obejrzyjcie ten film.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=vsV1xXNc27o
 
Czy chcecie wiedzieć,  ile zarabiają osoby zatrudnione w branży morskiej?
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=wILu7h90Iyk
E.K-K.

Wiedza o zawodach – część 11

Jeden z badaczy B.A. Klimow, dokonał analizy skłonności zawodowych. Wyróżnił on pięć grup zawodów, każda specjalizuje się innymi preferencjami i predyspozycjami zawodowymi. Są to grupy:
człowiek – człowiek,
człowiek  - technika,
człowiek  - dane /systemy znaków,
człowiek  - przyroda,
człowiek  - działalność artystyczna.
Wykonajcie ćwiczenie – dopasujcie zawody do odpowiednich grup:

Następnie wykonajcie ćwiczenie, w którym należy podzielić zawody na trzy kategorie:
- zawody, które można wykonywać całkowicie zdalnie,
- zawody, w których część pracy można wykonywać zdalnie, a część w miejscu pracy/terenie,
- zawody, które można wykonywać jedynie w miejscu pracy/terenie.

Sprawdźcie czy znacie podstawowe pojęcia z doradztwa zawodowego, wykonując poniższe zadanie:

Przeczytajcie opisy zawodów i dobierzcie odpowiednią nazwę: 

Wyszukajcie wśród liter podane słowa związane z doradztwem zawodowym:

E.K-K.



Wybierz szkołę dla siebie


Biuro Edukacji m.st. Warszawy przygotowało informator: „Wybierz szkołę dla siebie" - informator o warszawskich szkołach ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022. W poradniku znajdziecie krótkie opisy zawodów, wykaz techników, szkół branżowych I stopnia oraz liceów ogólnokształcących. Wygodne mapy pomogą zlokalizować szkołę w wybranej dzielnicy. Jest w nim wszystko o rekrutacji – terminy, zasady oraz informacje czym kierować się przy wyborze szkoły.

 Link do informatora:

https://tiny.pl/rn3kz

E.K-K.



Oferta Zespołu Szkół nr 11

Zapraszam Was do zapoznania się z ofertą Zespołu Szkół nr 11 im. Władysława Grabskiego,mieszczącego się w Warszawie przy ul. Ratuszowej 13. Na zamieszczonych ulotkach znajdziecie informacje o kierunkach zawodowych prowadzonych w Technikum oraz o terminach dni otwartych.


E.K-K



Medycyna – nowoczesne technologie



Symulacja medyczna to nowoczesny dział edukacji medycznej, wykorzystujący nowe technologie oraz najbardziej zaawansowane symulatory człowieka. Manekiny medyczne naśladują różne objawy i zachowania ludzi. Oddychają, płaczą, nawet krwawią. Podłączona do nich nowoczesna aparatura diagnostyczna obrazuje taki sam stan, jak u żywego człowieka. Praktyczne wykonanie intubacji, użycie defibrylatora, czy nawet nauka wstrzyknięć dożylnych w przypadku fantomów nie różni się zasadniczo od takiego samego zabiegu na pacjencie. Po skończonych zajęciach studenci mogą obejrzeć film z przeprowadzonej symulacji. Pozwala to im ocenić, co zrobili dobrze, a które elementy wymagają poprawy.

 Jeśli zastanawiacie się nad studiowaniem w przyszłości na kierunkach medycznych, zapraszam Was do wirtualnych wycieczek. Możecie przekonać się z jakich nowoczesnych technologii kształcenia korzystają przyszli lekarze, pielęgniarki i położne. Zobaczycie blok operacyjny, salę intensywnej terapii, salę porodową oraz ambulans.

 Linki do wirtualnych wycieczek:

 Centrum Symulacji Medycznych Uniwersytet Medyczny w Łodzi:

https://zwiedzajkraj.pl/csm-lodz

 Centrum Onkologii w Warszawie:

https://zwiedzajkraj.pl/centrum-onkologii-w-warszawaie

 Centrum Symulacji Medycznych Uniwersytet Medyczny w Gdańsku:

https://zwiedzajkraj.pl/csm-gdansk

 Lądowisko helikopterów i Szpitalny Oddział Ratunkowy w Chorzowie:

https://zwiedzajkraj.pl/zespol-szpitali-miejskich-chorzow

 Centrum Urazowe w Lublinie:

https://zdrowie.zwiedzajkraj.pl/centrum-urazowe-w-lublinie/

 Zobaczcie też jak wyglądają symulatory - manekiny medyczne:

 Symulator noworodka:

https://www.youtube.com/watch?v=jIVbUGXBr7E&t=1s

 Symulator do badań EKG:

https://www.youtube.com/watch?v=BRFXhbJpeq0&t=1s

 Zapraszam Was również do oglądania filmu z zajęć studentów z użyciem symulatora medycznego:

https://www.youtube.com/watch?v=36hvTmbXqxE

 Materiał przygotowano na podstawie informacji zawartych na stronie: https://zdrowie.zwiedzajkraj.pl/

E.K-K.


Nauka w technikum


Po ukończeniu nauki szkole podstawowej możecie kontynuować naukę w liceum ogólnokształcących, technikum albo szkole branżowej. Nauka w technikum trwa 5 lat. Ukończenie technikum umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, a także uzyskanie świadectwa maturalnego po zdaniu egzaminu maturalnego.

Najpopularniejsze branże w których można kształcić się w technikum, to:

-Branża IT, mechatronika, robotyka,

-Mechanika,

-Budownictwo,

-Ochrona środowiska,

-Technologia żywności, gastronomia,

-Ekonomia.

 Zapraszam Was do zapoznania się z prezentacją, w której znajdziecie informacje dotyczące nauki w technikum, na przykładzie Technikum nr 27 mieszczącego się przy ul. Saskiej 78 w Warszawie. Szkoła ta kształci uczniów w następujących zawodach:

-technik analityk;

-technik chłodnictwa i klimatyzacji;

-technik usług fryzjerskich

 Link do prezentacji:

https://liblink.pl/RHskzVzCFa

E.K-K



Szkolnictwo branżowe


Nauka w szkole branżowej trwa 3 lata i obejmuje kształcenie ogólne i zawodowe. Kształcenie ogólne odbywa się w szkole, natomiast zawodowe teoretyczne w szkole lub w Centrum Kształcenia Zawodowego. Po ukończeniu Branżowej Szkoły I Stopnia i zdaniu egzaminu, absolwent uzyskuje dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, a także wykształcenie zasadnicze branżowe. W dalszej kolejności możliwe jest kontynuowanie nauki w Szkole Branżowej II Stopnia oraz uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika i otrzymanie świadectwa dojrzałości.

 

Wykonajcie ćwiczenie, aby sprawdzić swoją wiedzę na temat Szkoły Branżowej I Stopnia:

https://tiny.pl/rlz3z

 Następnie zapoznajcie się z kilkoma filmami prezentującymi przykładowe zawody, w których można się kształcić w szkolnictwie branżowym.

Zawód - krawiec:

https://tiny.pl/rl3hq

Zawód - blacharz izolacji przemysłowych:

https://tiny.pl/rl3hm
Zawód - monter nawierzchni kolejowej:
https://tiny.pl/rl3ht
 Zawód - monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie:

https://tiny.pl/rl3h9

 Zawód - złotnik jubiler:

https://tiny.pl/rl3hc

 Zawód - sprzedawca:

https://tiny.pl/rl3hl

Zawód - fryzjer:

https://tiny.pl/rl3hs

E.K-K.


Wiedza o zawodach – część 10


Poniżej kolejna porcja ćwiczeń do wykonania. Życzę Wam miłej nauki i zabawy.

Wyszukaj określenia związane z pracą ratownika medycznego. Sprawdź wskazówki:

https://learningapps.org/view11225432

Przeczytaj opisy kompetencji miękkich i poszukaj słów:

https://learningapps.org/view14261904

Dopasuj zawód do opisu:

https://wordwall.net/pl/resource/2250481/doradztwo-zawodowe/zawody-wwwmapakarierorg

Zakręć kołem i odpowiedz sobie na pytania:

https://wordwall.net/pl/resource/9313692/doradztwo-zawodowe

E.K-K



Wartość miękkich kompetencji


Dzisiejszy rynek pracy zmienia się w bardzo dynamiczny sposób. Przebranżowienie, zdobycie dodatkowej specjalizacji, zmiana miejsca pracy, podjęcie się nowych wyzwań i zadań – to współczesne realia. W cenie jest elastyczność i otwartość na kolejne doświadczenia. Zapraszam Was do zapoznania się z treścią artykułu: „Elementarz kompetencji i cech pracownika - od A do Z”, który znajdziecie pod linkiem:

Po zapoznaniu się z materiałem wykonajcie poniższe ćwiczenia.
Zmień myślenie – negatywne komentarze zamień na motywujące:

Sytuacje społeczne, co myślą osoby na obrazkach:

Zasady prowadzenia rozmowy:

E.K-K.


Zapotrzebowanie na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego 



Zapraszam Was do zapoznania się z prognozą zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, opublikowaną w Obwieszczeniu Ministra Edukacji i Nauki. Informacje dotyczące województwa mazowieckiego znajdziecie na str. 34 – 38.

Wśród wykazu zawodów o szczególnym znaczeniu, znalazły się m.in. tak interesujące profesje jak:

- automatyk,
- elektromechanik,
- elektryk,
- mechatronik,
- operator maszyn i urządzeń,
- programista.

Link do materiału:

Branże w jakich można się kształcić:

1. branża audiowizualna,
2. branża budowlana,
3. branża ceramiczno-szklarska ,
4. branża chemiczna,
5. branża drzewno-meblarska,
6. branża ekonomiczno-administracyjna,
7. branża elektroenergetyczna,
8. branża elektroniczno-mechatroniczna,
9. branża fryzjersko-kosmetyczna,
10. branża górniczo-wiertnicza,
11. branża handlowa,
12. branża hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna,
13. branża leśna,
14. branża mechaniczna,
15. branża mechaniki precyzyjnej,
16. branża metalurgiczna,
17. branża motoryzacyjna,
18. branża ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia,
19. branża ogrodnicza,
20. branża opieki zdrowotnej,
21. branża poligraficzna,
22. branża pomocy społecznej,
23. branża przemysłu mody,
24. branża rolno-hodowlana,
25. branża rybacka,
26. branża spedycyjno-logistyczna,
27. branża spożywcza,
28. branża teleinformatyczna,
29. branża transportu drogowego,
30. branża transportu kolejowego,
31. branża transportu lotniczego,
32. branża transportu wodnego.

E.K-K.


Ranking PERSPEKTYWY 2021


Zapraszam Was do zapoznania się z Rankingiem Liceów i Techników Perspektywy 2021. Główne wskaźniki rankingowe zostały unormowane do 100, gdzie 100 otrzymała szkoła najlepsza w danym kryterium. Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium.

Licea ogólnokształcące zostały ocenione za pomocą trzech kryteriów:
-sukcesy szkoły w olimpiadach,
-wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych,
-wyniki matury z przedmiotów dodatkowych.

Ranking liceów warszawskich 2021:

Technika zostały ocenione za pomocą czterech kryteriów:
-sukcesy szkoły w olimpiadach,
-wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych,
-wyniki matury z przedmiotów dodatkowych.
-wyniki egzaminu zawodowego.

Ranking techników – województwo mazowieckie 2021:

E.K-K.


Wiedza o zawodach - część 9

Poniżej kolejna propozycja ćwiczeń on-line do wykonania.
Zapraszam do sprawdzenia swojej wiedzy na temat zawodów:

Dopasuj nazwę zawodu przyszłości do jego opisu:

Wymień 3 zawody:

Odgadnij kompetencje:

E.K-K.

Wiedza o zawodach - część 8


Przed Wami kolejna część ćwiczeń do wykonania.
Zapraszam do nauki i zabawy:

Kariera zawodowa:

Miękkie kompetencje - ćwiczenie 1:

Miękkie kompetencje - ćwiczenie 2:

Zawody przyszłości:

Rozpoznaj zawody:

E.K-K.


Rynek gier komputerowych-branżą przyszłości


Często poruszanym tematem, są zagrożenia związane z nadmiernym korzystaniem z internetu i gier komputerowych. Jednak tym razem zastanówmy się nad odpowiedzią na pytanie: Czy gry komputerowe mają zalety, które mogą mieć znaczenie w procesie edukacji i wyboru ścieżki kariery zawodowej?

Przyjrzyjmy się zaletom i walorom edukacyjnym gier:
- doskonalą refleks i sprawność manualną,
- rozwijają umiejętność postrzegania, kojarzenia i logicznego myślenia,
- doskonalą koordynację wzrokowo – ruchową,
- rozwijają wyobraźnię przestrzenną i umiejętność planowania przestrzennego,
- rozwijają kreatywność,
- doskonalą myślenie abstrakcyjne lub strategiczne oraz umiejętność podejmowania decyzji i przewidywania ich konsekwencji,
- pozwalają zdobyć wartościowe informacje i poszerzyć posiadaną wiedzę,
- gry zespołowe rozwijają umiejętność współpracy grupowej,
- gry akcji zwiększają szybkość reagowania i podejmowania decyzji oraz uczą zarządzać ryzykiem,
- uczą cierpliwości, dokładności w wykonywaniu zadań oraz wytrwałości w dążeniu do celu,
- czasem rozgrywka odbywa się w międzynarodowym składzie, więc gracze komunikują się w języku angielskim, w ten sposób mogą rozwijać swoje umiejętności językowe.

Rynek gier komputerowych, to branża przyszłości. W jakich zawodach pracują osoby zatrudnione w tym obszarze:
- deweloper (producent) gier komputerowych,
- programista,
- grafik komputerowy,
- specjalista animacji multimedialnej,
- realizator dźwięku,
- tłumacz (przede wszystkim języka angielskiego),
- tester gier,
- specjalista reklamy,
- dziennikarz, recenzent gier.

Jako podsumowanie, zapraszam Was do oglądania bardzo ciekawego filmu: Jak gry komputerowe wpływają na mózg?

Link do filmu:

E.K-K.


Wiedza o zawodach - część 7

Pod poniższymi linkami znajdziecie propozycje ćwiczeń on-line do wykonania.

Połącz wyrażenia związane ze szkołą:

Ułóż nazwy zawodów wybierając odpowiednie litery:

Przetłumacz nazwy zawodów z języka polskiego na angielski:

Rozszyfruj przysłowia związane z pracą:

E.K-K.


Poznajemy zawody - stomatolog


Stomatolog to lekarz, który zajmuje się chorobami zębów i przyzębia, protetyką i chirurgią szczękową. Kandydat na studia powinien cechować się zdolnościami interpersonalnymi, aby mieć dobry kontakt z pacjentami. Stomatolog musi być bardzo sprawny manualnie oraz mieć doskonałą koordynację wzrokowo - ruchową, ponieważ jego praca polega na precyzyjnym używaniu narzędzi. Musi też być osobą dokładną, spostrzegawczą i bardzo cierpliwą. W tym zawodzie bardzo ważna jest również umiejętność długiej koncentracji. Jednocześnie trzeba być nastawionym na stały rozwój i dokształcanie przez cały okres kariery zawodowej, gdyż ta dziedzina medycyny bardzo szybko się rozwija.
Zapraszam Was do gabinetu stomatologicznego:

Możliwy jest wybór następujących ścieżek specjalizacji lekarsko-dentystycznych:
- chirurgia stomatologiczna,
- chirurgia szczękowo – twarzowa,
- ortodoncja,
- periodontologia,
- protetyka stomatologiczna,
- stomatologia dziecięca,
- stomatologia zachowawcza z endodoncją.

Zobaczcie jak przebiega leczenie zębów:
Poniżej znajdziecie adresy, pod którymi możecie zapoznać się z dokładnym omówieniem wybranych specjalizacji stomatologicznych: opis zawodu, wymagania oraz umiejętności, ścieżka edukacyjna i statystyki dla zawodu (trzeba kliknąć na daną kategorię).
Stomatolog:
Protetyk:
Ortodonta:
E.K.K.



Świadomy wybór ścieżki edukacyjno-zawodowej



„Sukces jest wynikiem podjęcia właściwej decyzji.”
Eurypides

Zapraszam Was do oglądania filmów poświęconych ważnym aspektom doradztwa zawodowego, których celem jest budowanie świadomego wyboru w zakresie ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Jak wybrać zawód, który przyniesie zadowolenie i pozwoli odnieść sukces?:
Link:

Mój potencjał zawodowy:
Link:

Co będę robić w przyszłości?
Link:

Czym się kierować podczas wyboru zawodu?
Link:

Co zrobić, aby stać się atrakcyjnym kandydatem na rynku pracy?
Link:

E.K-K.


Praca w sektorze kosmicznym



„Ciągle niewiele osób ma odwagę pomyśleć poważnie o „kosmicznej karierze”. Jeszcze mniej jest śmiałków, którzy próbują zrealizować to marzenie. Dlaczego? Sektor kosmiczny wydaje się elitarny, niedostępny, wymagający niezwykłych umiejętności. Tymczasem rzeczywistość jest inna. Kosmiczna kariera, to znacznie więcej niż wizyty na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, starty wahadłowców, spacery w przestrzeni czy spektakularne odkrycia astronomiczne.
W Polsce w branży kosmicznej pracują specjaliści absolwenci różnych kierunków studiów. Oprócz tak oczywistych jak astronomia, elektronika czy automatyka i robotyka, wielu pracowników sektora skończyło ekonomię, prawo, marketing, zarządzanie, stosunki międzynarodowe, a także informatykę czy fizykę. Wynika z tego, że absolwenci większości kierunków studiów mogą odnaleźć ciekawe oferty pracy w tym sektorze. Dostępne są również dedykowane studia kosmiczne, np. w Trójmieście, Warszawie czy Łodzi. Dzięki zdobytej wiedzy absolwenci będą mogli szukać pracy w Polskiej Agencji Kosmicznej lub
innych agencjach w Europie i na świecie.”
Źródło: „Kosmiczne ścieżki kariery – jak zacząć?” Sławomir Nichczyński

Jak wygląda praca w sektorze kosmicznym?
Dlaczego branża kosmiczna jest obiecującym kierunkiem rozwoju?
Kto może znaleźć pracę w sektorze kosmicznym?
Jak wygląda tworzenie oprogramowania dla misji kosmicznych?
Skąd czerpać informacje o kosmosie?
Jakie umiejętności są ważne w sektorze kosmicznym?
Jakie studia wybrać?
Zapraszam Was do obejrzenia spotkania online z cyklu Zawodowy Stream. Swoim doświadczeniem zawodowym i praktycznymi wskazówkami dzielą się ekspertki – Kinga Gruszecka z Polskiej Agencji Kosmicznej oraz Joanna Baksalary, przedstawicielka poznańskiej firmy ITTI, dostarczającej rozwiązania informatyczne dla branży kosmicznej.


Dużo interesujących informacji znajdziecie również na padlecie:


Jeśli interesują Was tematy związane z kosmosem, zapraszam do Astronarium:

Link: 

E.K-K.


Odpowiedz na pytania


Zapraszam Was do sprawdzenia, czy znacie odpowiedzi na ważne pytania. Wiedza z zakresu doradztwa zawodowego ma za zadanie wspierać Was w przygotowaniu do świadomego wyboru dalszej ścieżki
kształcenia. Zapraszam do losowania pytań. Można też zagrać z koleżanką lub kolegą albo z rodzicami.

Ruletka 1

Ruletka 2

Dla przypomnienia:
Uzdolnienie - to specyficzna konfiguracja zdolności ogólnych i specjalnych, umożliwiająca bardzo dobre wykonanie określonej, ukierunkowanej treściowo działalności.
CV, Curriculum Vita – to dokument, życiorys zawodowy.
LM, list motywacyjny – to dokument, który dołączamy do Curriculum Vitae. Jego zadaniem jest takie przedstawienie własnej osoby, aby wzbudzić zainteresowanie pracodawcy, a w konsekwencji uzyskać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.
E.K-K.


Wiedza o zawodach - część 6


Pod linkami znajdziecie kolejną porcję ćwiczeń i gier na temat zawodów.
Dawne zawody – połącz zawód i jego opis:

Milionerzy – wiedza o zawodach rzemieślniczych:

Dobierz w pary: narzędzia pracy - praca biurowa:

Wykreślanka – zawody:

E.K-K.


Wiedza o zawodach - część 5


Przedstawiam Wam kolejną propozycję ćwiczeń on-line do wykonania.
Zapraszam do sprawdzenia swojej wiedzy na temat zawodów:

Połącz w pary nazwy zawodów przyszłości z odpowiednią czynnością:

Memory – atrybuty rzemiosła:

Dopasuj zawody i stanowiska pracy do miejsca pracy:

Połącz zawody z miejscem pracy:
E.K-K.


Interesujące miejsce w sieci



Zapraszam Was do zaglądania na stronę Ursynowskiego Centrum Doradztwa Zawodowego. Znajdziecie tam wiele ważnych aktualności oraz informacji pomocnych w podejmowaniu decyzji o dalszym kształceniu i przyszłej aktywności zawodowej.

E.K-K.

Nadaj zadaniom priorytety

Zaczynamy nowy rok szkolny. Podczas nauki uczniowie często zwracają uwagę na brak czasu oraz dużą ilość obowiązków. Dlatego tak ważna jest umiejętność planowania i zarządzania czasem. Macierz Eisenhowera (na obrazku) jest jednym ze sposobów planowania czasu. Budową przypomina układ współrzędnych, rzędną jest ważność danego działania, odciętą pilność.

To my sami nadajemy priorytet danej sprawie czy problemowi. Pilne jest to, co wymaga natychmiastowego działania, są to często tzw. wypełniacze czasu. Natomiast ważne, to istotne sprawy wymagające planowania długoterminowych działań, decydujące o jakości naszego życia. Na pewno nauka szkolna oraz wybór dalszej ścieżki kształcenia i przyszłego zawodu mieści się w zakresie ważnych spraw.

Stosując macierz Eisenhowera na pierwszym miejscu stawiamy priorytety, a na dalszy plan odsuwamy nieistotne sprawy pilne. Umożliwia to samodzielne rozplanowanie własnego czasu. Jest to dość prosty sposób dzięki któremu możemy:
segregować zadania,
nadawać im priorytety,
przygotowywać listę zadań do wykonania w określonym czasie.

„To co ważne rzadko bywa pilne, a to co pilne rzadko bywa ważne.”
Dwight Eisenhower

E.K-K.


Wakacyjne obserwacje

Wakacje to czas relaksu i wypoczynku. Możecie go też spożytkować na poczynienie obserwacji pracy osób zatrudnionych w branży turystycznej. Może będziecie mieć okazję podpatrywać przedstawicieli takich zawodów jak np.:
animator czasu wolnego,
pilot wycieczek,
przewodnik turystyczny,
konsultant turystyczny,
kelner,
recepcjonista hotelu,
specjalista do spraw rezerwacji hotelowych,
stewardesa,
ratownik wodny.
Zwróćcie uwagę na to, jakimi kompetencjami muszą wykazywać się osoby zatrudnione na tych stanowiskach. Mogą to być bardzo interesujące spostrzeżenia.

Wypoczywajcie, realizujcie wakacyjne plany, rozwijajcie zainteresowania.
Życzę Wam wielu fantastycznych przygód i spotkań z interesującymi ludźmi, nawiązania nowych wartościowych  przyjaźni. Wróćcie w nowym roku szkolnym radośni, z zapasem sił do nauki, gotowi do podejmowania nowych wyzwań i kolejnych zadań.

E.K-K.


Zaprojektuj swoją przyszłość

Aby dobrze zaplanować własny rozwój, należy poznać swoje mocne strony, bo na nich będzie się opierać realizacja planu. Trzeba też znać swoje sfery wymagające rozwoju, aby wiedzieć, jakie możemy napotkać przeszkody na drodze do celu.

Przed przystąpieniem do planowania własnego rozwoju należy:
- dokonać autodiagnozy własnego poziomu wiedzy, potrzeb i wartości,
- autoanalizy własnych mocnych stron i stref wymagających rozwoju.

Planowanie własnego rozwoju składa się z dwóch etapów:
- wyznaczenia celów, jakie chce się osiągnąć,
- określenia zadań, które prowadzą do określonego celu.

Cel powinien być:
- atrakcyjny,
- osiągalny,
- zgodny z naszymi wartościami i potrzebami.

Stwórz wizję tego co chcesz osiągnąć. Ucz się i zdobywaj doświadczenie. Staraj się przewidzieć możliwe przeszkody. Pamiętaj o swoich potrzebach i możliwościach. Szukaj wsparcia. Naucz się cierpliwości. Myśl optymistycznie.

Zapraszam Was do zobaczenia filmu na temat planowania pt.: „Krok za krokiem”, link:

E.K-K.

Praca dla osób z pasją
Praca w służbach mundurowych, to zawody dla ludzi z pasją. Plusy tego rodzaju pracy to: stabilność zatrudnienia i wynagrodzenia oraz dodatki funkcyjne. Trzeba mieć jednak świadomość, że wykonywanie zawodów mundurowych niesie ze sobą konieczność bezwarunkowego dostosowania się do wymaganych przepisów obowiązujących osoby zatrudnione w tych profesjach. Aby rozpocząć pracę w służbach mundurowych, prócz zdobycia odpowiedniego wykształcenia, należy wykazać się bardzo dobrym zdrowiem, sprawnością fizyczną oraz przejść testy psychologiczne.

Służby mundurowe w Polsce:
- Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej,
- Policja,
- Żandarmeria Wojskowa,
- Służba Ochrony Państwa,
- Straż Graniczna,
- Państwowa Straż Pożarna,
- Straż Ochrony Kolei,
- Służby specjalne: Agencja Wywiadu, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
- Służba Celno-Skarbowa,
- Służba Więzienna,
- Służba Leśna,
- Straż Miejska,
- Straż Marszałkowska.

E.K-K.


Nowe stanowiska pracy

Według danych Uniwersytetu w Oxfordzie ponad 60% aktualnych uczniów będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie powstały, a 47% obecnych profesji zniknie z rynku pracy w ciągu następnych 20 lat.
Źródło: „The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation?”, C. B. Freyand, M. A. Osborne

Powstaną nowe profesje, tak zwane zawody przyszłości.
Oto niektóre z nich:
- Garbage Designer: Projektuje przedmioty tak, by łatwo je było wykorzystać ponownie (zrecyklingować).
- Kontroler klimatu: Bada jakość powietrza w budynkach oraz poprawia w nich mikroklimat.
- Analityk cybermiasta: Czuwa nad sprawną pracą systemów i czujników
cybermiasta.
- Specjalista kryptowalut: Opracowuje plany i technologie do obsługi kryptowalut.
- Inżynier nanomedycyny: Tworzy miniaturowe roboty, które naprawiają uszkodzone tkanki lub narządy.
- Inżynier kultur tkankowych: Hoduje tkanki i narządy do przeszczepów.
- Trener robotów: Dostarcza danych treningowych algorytmom sztucznej inteligencji.
- Etyczny haker: Sprawdza podatność systemów komputerowych na ataki hakerów.

Po więcej informacji na temat zawodów przyszłości zapraszam Was tutaj: 

E.K-K.


Szczególne profesje


Czy spotkaliście się już z określeniem: zawód zaufania publicznego?
Czy wiecie, że tylko w Polsce istnieje taka kategoria zawodów?

Trybunał Konstytucyjny w orzeczeniu z 7 maja 2002 r. (w sprawie SK 20/00) orzekł m. in. że “Zawód zaufania publicznego, to zawód polegający na obsłudze osobistych potrzeb ludzkich, wiążący się z przyjmowaniem informacji dotyczących życia osobistego i zorganizowany w sposób uzasadniający przekonanie społeczne o właściwym dla interesów jednostki wykorzystywaniu tych informacji przez świadczących usługi. Wykonywanie zawodu zaufania publicznego określane jest dodatkowo normami etyki zawodowej, szczególną treścią ślubowania, tradycją korporacji zawodowej czy szczególnym charakterem wykształcenia wyższego i uzyskanej specjalizacji…”

Do zawodów zaufania publicznego zalicza się profesje polegające na wykonywaniu zadań o szczególnym charakterze z punktu widzenia zadań publicznych i z troski o realizację interesu publicznego.

Są to takie zawody jak:
- adwokat,
- aptekarz,
- architekt,
- biegły rewident,
- doradca podatkowy,
- diagnosta laboratoryjny,
- inżynier budownictwa,
- komornik,
- kurator sądowy,
- lekarz i lekarz dentysta,
- lekarz weterynarii,
- nauczyciel,
- notariusz,
- pielęgniarka i położna,
- policjant,
- psycholog,
- radca prawny,
- rzecznik patentowy,
- urbanista.

E.K-K.


Wiedza o zawodach - część 4


Pod linkami znajdziecie kolejną porcję ćwiczeń i gier na temat zawodów.

Zawodowa Zgadywanka – memory skojarzenia:

Krzyżówka – zawody:

Połącz nazwę zawodu z obrazkiem:

Dopasuj nazwę do zdjęcia przedstawiającego określone czynności pracy:

Wykreślanka – kim będę w przyszłości (zaznacz nazwy zawodów myszką):

Połącz osobę z jej miejscem pracy lub zawodowym rekwizytem (zadanie w języku angielskim):

E.K-K.


Teoria inteligencji wielorakich


Howard Gardner wyróżnił 8 typów inteligencji. Są one związane ze zdolnościami i sposobem przyswajania wiedzy przez dana osobę. Każdy z nas posiada wszystkie rodzaje inteligencji, ale są one rozwinięte na różnym poziomie. Naszą inteligencję możemy rozwijać stosując różne ćwiczenia. Posiadanie wysokiego poziomu rozwoju danego rodzaju inteligencji predysponuje nas do wykonywania określonego zawodu.

Inteligencja muzyczna – lubisz śpiew i muzykę, nauka gry na instrumencie nie sprawia ci żadnych trudności, nuty nie są dla ciebie tajemnicą, posiadasz bardzo dobrą pamięć słuchową. 
Zawody: muzyk, dyrygent, kompozytor, realizator dźwięku, dziennikarz muzyczny.

Inteligencja ruchowa – lubisz lekcje wychowania fizycznego, uprawiasz sport, bycie w ruchu i taniec poprawiają twój nastrój.
Zawody: sportowiec, trener sportowy, rehabilitant, fizjoterapeuta, trener personalny, aktor, tancerz, choreograf.

Inteligencja logiczno-matematyczna – z łatwością rozwiązujesz zadania z matematyki i fizyki, bez problemu zapamiętujesz wzory chemiczne i schematy obliczeń, lubisz gry i zagadki logiczne oraz arytmetyczne.
Zawody: matematyk, fizyk, informatyk, automatyk, analityk giełdowy, bankowiec, księgowy.

Inteligencja językowa – potrafisz interesująco opowiadać różne historie, czytasz dużo książek, lubisz uczyć się języków obcych, masz bardzo dobry słuch i bogate słownictwo.
Zawody: tłumacz, dziennikarz, pisarz, redaktor, scenarzysta, krytyk literacki, prawnik.

Inteligencja przestrzenna – masz świetnie rozwiniętą wyobraźnię, potrafisz rysować nawet skomplikowane bryły, masz bardzo dobrą pamięć wzrokową, nie masz trudności z czytaniem mapy, jesteś osobą kreatywną.
Zawody: architekt, projektant wnętrz, kartograf, fotograf, operator filmowy, projektant mody, mechanik, grafik komputerowy.

Inteligencja interpersonalna (międzyludzka) – jesteś osobą towarzyską, masz dobrze rozwiniętą empatię, potrafisz trafnie interpretować zachowania innych osób, nie masz trudności z odczytywaniem stanu emocjonalnego osoby z którą rozmawiasz, umiesz rozwiązywać konflikty i spory.
Zawody: psycholog, pedagog, mediator, socjolog, doradca, handlowiec, specjalista do spraw public relations.

Inteligencja intrapersonalna (wewnętrzna) – chcesz żyć zgodnie z własnymi zasadami i przekonaniami, jesteś osobą świadomą swoich myśli, uczuć i emocji, posiadasz wysoka motywację, dużo czasu poświęcasz na refleksję wewnętrzną i analizę różnych sytuacji.
Zawody: psychoterapeuta, pisarz, filozof.

Inteligencja przyrodnicza – masz obszerną wiedzę na temat fauny i flory, lubisz oglądać filmy i programy przyrodnicze, jeśli posiadasz zwierzę domowe to bardzo lubisz się nim zajmować, potrafisz hodować różne rośliny, obserwowanie zwierząt i wycieczka do lasu sprawiają ci wielka radość.
Zawody: weterynarz, botanik, zoolog, leśnik, ogrodnik, treser psów, zoopsycholog. 
E.K-K.



Jakich błędów nie popełniać?


Autoprezentacja – to umiejętność przedstawienia siebie z najlepszej strony i zaprezentowania własnych zalet, umiejętności i talentów oraz mocnych stron. Autoprezentacja jest jedną z form naszego komunikowania się z otoczeniem.

Jakich błędów nie popełniać:
  1. Jeśli chcemy zrobić dobre wrażenie nie można ubierać się niedbale, lecz odpowiednio do sytuacji.
  2. Nie można przyjmować nieestetycznej pozycji ciała np. garbić się.
  3. Nie wolno naruszać cudzej przestrzeni osobistej, ale też nie należy utrzymywać z byt dużego dystansu.
  4. Aby być odebranym jako osoba, której można zaufać, nie należy unikać kontaktu wzrokowego.
  5. Nie wolno robić dziwnych min, lecz panować nad własną mimiką.
  6. Nie można często zerkać na zegarek lub na smartfona.
  7. Nie można mówić zbyt szybko i gestykulować nadmiernie, bo może być to odebrane jako brak opanowania.
  8. Nie należy prowadzić monologów, bo to stanie się nudne. Trzeba uważnie słuchać drugiej osoby i rozmawiać na wspólne tematy.
  9. Nie wolno się spóźniać na umówione spotkania, bo jest to odbierane jako brak szacunku.


Pamiętaj! Pierwsze dobre wrażenie można zrobić tylko raz.

E.K-K.


Wiedza o zawodach- część 3


Przed Wami kolejna, trzecia już część ćwiczeń do wykonania.
Zapraszam do nauki i zabawy:

Umiejętności – dopasuj umiejętność do odpowiedniego obszaru:

Kto tu pracuje – dobierz zawód do miejsca pracy, aby odsłonić obrazek:

Środowiska pracy w zawodach – przyporządkuj zawód do środowiska pracy:

Możliwości zatrudnienia – połącz nazwę zawodu z miejscem pracy:

Krzyżówka o zawodach rzemieślniczych:

E.K-K.


Realizacja własnego potencjału


Określ, co składa się na Twój potencjał! Realizacja własnego potencjału człowieka wyraża się poprzez wykorzystanie naturalnych talentów i predyspozycji. Czy potrafisz odpowiedzieć na pytanie: „Jaki jest mój potencjał”?

Określ własne zainteresowania:
Jak spędzasz swój wolny czas?
Jakie książki czytasz?
Które filmy i programy uważasz za interesujące?
Na jakie tematy lubisz rozmawiać i dyskutować?
Które przedmioty szkolne lubisz?

Jakie wyznajesz wartości:
Co dla Ciebie jest w życiu najważniejsze?
Czy ważniejsze są relacje z innymi czy niezależność?
Czy jesteś wolontariuszem?
Czy lubisz pomagać innym?
Czy działasz w samorządzie klasowym lub szkolnym?

 Jakie zdolności posiadasz:
Czy masz dobrą spostrzegawczość i wyobraźnię?
Czy masz zdolności przywódcze lub organizacyjne?
Czy masz zdolności interpersonalne, np. potrafisz sprawnie rozwiązywać konflikty?
Czy łatwo uczysz się języków obcych?
Czy posiadasz zdolności artystyczne: muzyczne, plastyczne lub aktorskie?
Czy masz zdolności sportowe?

Jaki jest poziom Twojej wiedzy:
Czy ogólnie uczysz się z dużą łatwością?
Z jakich przedmiotów nauczania przyswajasz wiedzę najłatwiej?
Jakie oceny otrzymujesz z poszczególnych przedmiotów nauczania?
Czy bierzesz udział w konkursach przedmiotowych?

Jakie umiejętności posiadasz:
Czy posiadasz umiejętności techniczne np. potrafisz naprawić rower?
Może posiadasz umiejętności związane z informatyką?
Czy masz umiejętności kulinarne?
Czy grasz na instrumentach muzycznych?
Czy dobrze jeździsz na rowerze, skateboardzie lub nartach?
Czy potrafisz współpracować w grupie np. podczas gier zespołowych?
Czy dobrze radzisz sobie w stresujących sytuacjach?
Czy potrafisz planować swoje działania i efektywnie organizować swój czas?

Jakie cechy charakteru posiadasz:
Czy znasz swoje zalety?
Czy potrafisz określić swoje sfery do rozwoju?
Czy wiesz jak postrzegają Cię inni ludzie?
Jak samodzielnie oceniasz siebie?

Przeanalizowanie własnego potencjału rozwojowego może być pomocne w wyborze ścieżki uczenia się oraz planowania przyszłej drogi zawodowej.

E.K-K.

Wiedza o zawodach - część 2

Przedstawiam Wam kolejną propozycję ćwiczeń on-line do wykonania.
Zapraszam do sprawdzenia swojej wiedzy na temat zawodów:

Krzyżówka – zawody

Dobieranka - zawód do obrazka:

Dobieranka - zawód do obrazka (w języku angielskim):

Tworzenie wyrażeń na temat umiejętności ważnych w pracy:

Dobieranie opisu obowiązków do zawodu:

Oczekiwania pracodawców wobec pracowników – należy podzielić je na dwie grupy: cechy osobowe i umiejętności:
E.K-K.


Wiedza o zawodach


Zapraszam Was do sprawdzenia swojej wiedzy na temat zawodów. Pod poniższymi linkami znajdziecie propozycje ćwiczeń on-line do wykonania:

Krzyżówka rzemiosła – klikamy na hasła żeby je uzupełnić:

Wykreślanka zawody:

Zawodowe memory:

Memory – zawodowe atrybuty:

Zagadki - Jaki to zawód:

Wykreślanka – ginące zawody:
E.K-K.

Poznajemy zawody- prawnik

Prawnik to osoba, która ukończyła studia prawnicze i posiada tytuł magistra prawa. Prawo znajduje się na piątym miejscu najpopularniejszych kierunków studiów w Polsce. Kobiety stanowią 54 % osób zatrudnionych w zawodach prawniczych.

Zawody w jakich pracują prawnicy to między innymi:
- sędzia – funkcjonariusz publiczny uprawniony do orzekania w sprawach należących do właściwych sądów i trybunałów,
- prokurator - funkcjonariusz publiczny powołany do czuwania nad ściganiem przestępstw oraz dbania o porządek publiczny,
- adwokat – prawnik świadczący pomoc prawną,
- notariusz – prawnik powołany do sporządzania aktów notarialnych i dokonywania innych czynności notarialnych,
- doradca podatkowy – udziela porad, wydaje opinie, prowadzi księgi i inną dokumentację podatkową w imieniu podatnika, reprezentuje podatnika lub płatnika przed organami administracji publicznej,
- rzecznik patentowy – świadczy pomoc prawną podmiotom gospodarczym i osobom fizycznym w sprawach własności przemysłowej.

Aby pracować w powyższych zawodach, nie wystarczą studia prawnicze, konieczne jest ukończenie aplikacji. Aplikacja jest praktyką mającą przygotować absolwenta studiów do wykonywania konkretnego zawodu prawniczego, kończącą się zdaniem egzaminu państwowego.
Przykładowy czas trwania aplikacji:
- aplikacja sędziowska – 3 lata
- aplikacja prokuratorska – 3 lata
- aplikacja adwokacka – 3 lata
- aplikacja notarialna – 3 lata i 6 miesięcy
- aplikacja rzecznikowska – 3 lata

Na pytanie, jaką aplikację wybrać, w poniższym filmiku odpowiada mentor z zakresu prawa p. Aleksandra Nowak-Gruca.
Link:

E.K-K.

Wymagania pracodawców


Osoby poszukujące pracy często przeglądają różne ogłoszenia firm poszukujących pracowników. W takich ogłoszeniach znajdują się między innymi wymagania i oczekiwania potencjalnych pracodawców w stosunku do kandydatów. Oprócz wymagań dotyczących wykształcenia i doświadczenia zawodowego kandydata, prawie zawsze natrafić można na oczekiwania dotyczące kompetencji społecznych (kompetencji miękkich). Kompetencje społeczne zaliczamy do kompetencji przyszłości.

Według sondażu Niemieckiej Izby Przemysłu i Handlu (DIHK) przeprowadzonego wśród ok. 2.200 firm, to właśnie umiejętności społeczne obok praktycznego doświadczenia decydują o tym, czy dany kandydat zostanie zatrudniony.

„Generalnie pożądani są kandydaci legitymujący się poza kompetencją zawodową odpowiednim zakresem umiejętności psychospołecznych, tzw. kompetencjami miękkimi. Również w odniesieniu do specjalistów uznawane są one za niezbędne, gdyż współdecydują o sukcesie pracownika i zatrudniającego go przedsiębiorstwa." - dr nauk ekonomicznych Tadeusz Borzych dla portalu gazetapraca.pl

Poniżej znajdziecie link ze spisem kompetencji miękkich. Zapraszam Was do przeglądania listy i zastanawiania się, które z wymienionych kompetencji warto rozwijać:
E.K-K.

Poznajemy zawody- grafik komputerowy


Grafik komputerowy to bardzo poszukiwany zawód na rynku pracy. Wykonuje go najczęściej osoba z wyższym wykształceniem o kierunku informatyka, przykładowe specjalizacje: grafika komputerowa i multimedia lub grafika komputerowa w technice i biznesie. Inne nazwy tego zawodu to: Projektant, Specjalista ds. Wizualizacji, Front-end Developer, Grafik-Webmaster.
Osoby z tym wykształceniem bardzo często znajdują zatrudnienie w takich miejscach jak: firmy informatyczne zajmujące się rozwojem rozwiązań WWW, producenci rozwiązań mobilnych, agencje reklamowe, agencje marketingowe, media – portale internetowe, firmy produkujące gry komputerowe oraz zajmujące się projektowaniem graficznym i wizualizacją. Około 30% osób zatrudnionych w tym obszarze stanowią kobiety.

Od grafika komputerowego wymagana jest wiedza i umiejętności z takich obszarów jak:
- uzdolnienia artystyczne,
- znajomość programów do obróbki graficznej,
- wiedza z zakresu tworzenia wizualizacji oraz grafiki 3 D,
- znajomość zagadnień związanych z prawami autorskimi,
- umiejętność kreatywnego myślenia,
- twórcze podchodzenie do problemów,
- umiejętność prawidłowego rozróżniania barw,
- dobra koordynacja wzrokowo – ruchowa,
- bardzo przydatna będzie również znajomość języków obcych.

Ile zarabia grafik komputerowy?
Wynagrodzenie osób zajmujących się projektowaniem graficznym uzależnione jest m.in. od:
- specjalizacji i zakresu prac,
- wykształcenia i doświadczenia zawodowego,
- branży,
- wielkości i lokalizacji firmy,
- typu zatrudnienia (rodzaju umowy).

Na typowych dla grafika komputerowego multimediów szczeblach awansu zawodowego wynagrodzenie miesięczne brutto mieści się z reguły w następujących przedziałach:

  • Junior Graphic Designer: 3000–4500 zł,
  • Graphic Designer: 4500–6000 zł,
  • Senior Graphic Designer: 6000–9800 zł.

Źródło informacji o wynagrodzeniu, publikacja: „Rozwijanie, uzupełnianie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnianie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy

E.K-K.

Wyszukiwarka- sięgnij po więcej


Zachęcam Was do odwiedzenia strony internetowej:


Na stronie znajdziecie wyszukiwarkę  szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez m.st. Warszawę - rok szkolny 2020/2021. 

Umożliwia ona znalezienie szkoły zgodnie z Waszymi preferencjami, między innymi takimi jak: dzielnica Warszawy w której znajduje się szkoła, typ szkoły, preferowane języki, przedmioty rozszerzone. 

Macie możliwość wyboru oddziałów: integracyjnych, dwujęzycznych, międzynarodowych oraz sportowych i mistrzostwa sportowego.

E.K-K.

Co dalej ósma klaso?


Istnieją następujące możliwości wyboru dalszego kształcenia po ukończeniu szkoły podstawowej:

Liceum ogólnokształcące:
- 4 lata nauki,
- możliwość wybrania profilu kształcenia,
- wykształcenie średnie,
- matura,
- możliwość kontynuowania nauki na uczelni wyższej.

Technikum:
- 5 lat nauki,
- wykształcenie średnie,
- matura,
- tytuł technika w wybranym zawodzie,
- możliwość kontynuowania nauki na uczelni wyższej.

Szkoła Branżowa I stopnia: ·
- 3 lata nauki,
- wykształcenie zasadnicze branżowe w wybranym zawodzie,
- aby zdobyć wykształcenie średnie i zdać maturę, trzeba kontynuować naukę w trwającej 2
lata szkole branżowej II stopnia lub Liceum Ogólnokształcącym dla dorosłych. 

E.K-K.


Które kompetencje warto rozwijać?


Przedstawiam Wam listę kompetencji przyszłości, która znalazła się w przygotowanym przez Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie, opracowaniu pt.: „Kompetencje jakich nie było – Kompetencje przyszłości na mazowieckim rynku pracy w perspektywie do 2040 roku.”

Kompetencje przyszłości uszeregowane są w porządku malejącym od najwyższej oczekiwanej korzyści z rozwoju. Lista prezentuje się bardzo interesująco, zwróćcie szczególną uwagę na pierwsze pięć wymienionych kompetencji.

Przedsiębiorczość
Samorozwój
Zdolności interpersonalne i komunikacyjne
Umiejętność zarządzania czasem
Kompetencje cyfrowe
Umiejętność współpracy
Zdolność krytycznego myślenia
Zdolności adaptacyjne
Kreatywność
Umiejętność pracy z nowymi technologiami
STEM - Science, Technology, Engineering, Mathematics (kompetencje z
obszaru nauki, technologii, inżynierii i matematyki)
Wiedza z obszaru IT
Wszechstronność
Zdolność zarządzania talentami
Odporność na stres
Empatia
Specjalizacja dziedzinowa
Perspektywa holistyczna (przejawia się ona w poglądzie, że wszystkie zachodzące we wszechświecie zjawiska składają się na całościowe układy podlegające pewnym prawidłowościom).

E.K-K.


Czym jest sukces?


Czy zastanawialiście się kiedyś, czym właściwie jest sukces?
Sukces to sytuacja, gdy człowiekowi udało się osiągnąć lub przekroczyć cel działania, tzw.: „standard doskonałości”. Na przykład przygotowujesz się do sprawdzianu, stawiasz sobie za cel zdobycie 5, a otrzymujesz 6. Realizacja standardu powoduje odczuwanie dumy i zadowolenia z samego siebie.

Istnieją dwa główne źródła standardów doskonałości:
- otoczenie, cudze sukcesy i osiągnięcia, np. sukcesy mistrzów sportu,
oraz
- samodzielne, wewnętrzne postanowienia.

Sukces może mieć wartość:
- instrumentalną, służyć zaspokojeniu potrzeb np. materialnych (wynagrodzenie, nagroda w konkursie)
oraz
- autoteliczną, czyli będącą wartością samą w sobie (np. zdobycie szczytu górskiego).

„Samoocena może być wysoka lub niska. Oczywiście zakłada to, że ocena samego siebie zostaje przyrównana do jakiejś miary. Jedną z takich miar mogą być osiągnięcia innych, inną – jakieś obiektywne standardy. Człowiek ocenia siebie jednocześnie w obu miarach. Czasem te oceny nie są zgodne. Na przykład uczeń liceum wyraża tę niezgodność w następującym stwierdzeniu:
Dostałem z tej klasówki czwórkę minus, a więc nie powiodło mi się, ale większość klasy dostała trójki, więc nie wypadłem tak źle. Ważnym kryterium samooceny jest zdolność do skutecznego realizowania celów, czyli przekonanie o własnej skuteczności. (…) Ogólna ocena samego siebie oparta jest bardzo często na porównaniu swoich osiągnięć ze swoimi aspiracjami. Od wyników takiego porównania zależy poziom samoakceptacji.” - prof. Janusz Reykowski „Procesy emocjonalne. Motywacja. Osobowość.”

Jednocześnie trzeba pamiętać, że na drodze do osiągnięcia sukcesu, czeka nas wiele pomyłek i potknięć. Ale jak stwierdził Bertold Brecht: „Mądrość nie polega na tym, że się błędów nie robi, lecz na tym, że szybko się je naprawia."

E.K-K.

Zaproszenie do miasta zawodów


Zapraszam Was do zwiedzania miasta zawodów. Na planie miasta, w różnych budynkach ukryto
zawody. Jakie informacje można znaleźć w mieście zawodów?

  1. Gdy wybierzesz interesujący budynek i klikniesz, to poznasz przykładową listę osób zatrudnionych w tym miejscu, np. sąd – notariusz, radca prawny.
  2. Jeśli odnajdziesz dany zawód i klikniesz, pojawi się okienko z informacjami: opis zawodu, umiejętności (np. na naukę jakich przedmiotów szkolnych trzeba położyć nacisk wybierając ten zawód), przykładowa ścieżka edukacyjna, statystyki (dotyczące zatrudnienia, rynku pracy, czasu nauki). Możesz tez poznać inne zawody należące do tej samej grupy.
  3. Jest też opcja drukowania karty danego zawodu. Karta zawiera wszystkie ważne informacje.
  4. Istnieje też możliwość wyszukiwania zawodów poprzez spis alfabetyczny lub losowy wirtualny rzut kostką.


Link do miasta zawodów:


Zapraszam Was również do eksplorowania ścieżek kariery. Znajdziecie tam opisy kilkuset zawodów.
Można je sortować np. pod względem: zapotrzebowania rynku pracy, czasu nauki, a nawet zarobków
w danej branży. Jest też możliwość filtrowania wyników: wymagane przedmioty, branża oraz zawody
przyszłości.

Link do ścieżek kariery:


E.K-K.

Jak rozwijać kompetencje językowe?



Jak uczyć się języka obcego

1. Spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie: Jaka jest Twoja motywacja do nauki języka obcego?
2. Nie bądź jedynie słuchaczem, bierz czynny udział w zajęciach.
3. Wyznacz sobie konkretne cele i systematycznie je realizuj.
4. Oglądaj serwisy informacyjne oraz programy i filmy w języku obcym, dotyczące interesujących Cię tematów.
5. Czytaj książki w języku obcym.
6. Znajdź kogoś w swoim otoczeniu, z kim będziesz rozmawiać i ćwiczyć język obcy.
7. Załóż i regularnie prowadź własny słowniczek. Powtarzaj słówka.
8. Korzystaj z aplikacji do nauki języka obcego.
9. Oglądaj on-line lekcje prowadzone przez native speakerów.
10. Ćwicz często umiejętności, które sprawiają Ci szczególną trudność.
11. Postaraj się, aby nauka była dla Ciebie przyjemnością.

E.K-K.

TWÓRCZOŚĆ I KREATYWNOŚĆ



Zarówno w trakcie uczenia się, jak i w przyszłości podczas realizacji zadań zawodowych oraz w codziennym życiu – bardzo przydatne są umiejętności wchodzące w zakres kreatywnego i twórczego działania i stylu myślenia:

KREATYWNOŚĆ
To styl psychologicznego funkcjonowania, charakteryzującego się m.in. otwartością i ciekawością poznawczą, tolerancją na wieloznaczność, motywacją wewnętrzną – będących podstawą względnie trwałej zdolności jednostki do tworzenia nowych idei i rozwiązań. Kreatywność oznacza umiejętność
postawienia i odpowiedzi na pytanie: „Jak można coś zrobić inaczej, lepiej?”

TWÓRCZOŚĆ
- z jednej strony charakteryzuje działania jednostki będące odpowiedzią na określone problemy,
- z drugiej – odnosi się do efektów tych działań, uznanych w danej dziedzinie za twórcze.

Kreatywność i twórczość pozwalają realizować działania o charakterze innowacyjnym.

INNOWACYJNOŚĆ
Dotyczy realizacji nowych idei i wprowadzania do praktyki nowych rozwiązań w danym środowisku. Aby być innowacyjnym, trzeba być skutecznym we wdrażaniu idei i pomysłów. Innowacyjność można określić jako urzeczywistnienie kreatywności – czyli realizację w praktyce.

Źródło definicji: „Kompetencje menadżerskie w obszarze kreatywności i innowacyjności”, dr Katarzyna Szczepańska-Woszczyna

E.K-K.

RANKING SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

Zapraszam Uczniów i Rodziców do zapoznania się z rankingami warszawskich szkół
ponadpodstawowych 2020:

Warszawski ranking liceów ogólnokształcących:


Do sporządzenia rankingu wykorzystano dane z protokołów komitetów głównych olimpiad,
zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych z wynikami matur w roku 2019 z przedmiotów
obowiązkowych i przedmiotów dodatkowych oraz dane Systemu Informacji Oświatowej.

Mazowiecki ranking techników:


Technika zostały ocenione za pomocą czterech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury w roku 2019 z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych oraz wyniki egzaminu zawodowego.
E . K-K.


Internet jest świetnym źródłem informacji o zawodach. Na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji możemy znaleźć dużo cennych informacji z zakresu doradztwa zawodowego. Możecie tam na przykład zobaczyć wiele filmów na temat konkretnych zawodów.


Zapraszam do zaglądania na stronę:
https://doradztwo.ore.edu.pl/filmy-o-zawodach/

E. K-K.

Dlaczego trzeba rozwijać kompetencje cyfrowe?


„Kompetencje cyfrowe definiujemy jako zespół kompetencji informacyjnych obejmujących umiejętności wyszukiwania informacji, rozumienia jej, a także oceny jej wiarygodności i przydatności oraz kompetencji informatycznych, na które składają się umiejętności wykorzystywania komputera i innych urządzeń elektronicznych, posługiwania się Internetem oraz korzystania z różnego rodzaju aplikacji i oprogramowania, a także tworzenia treści cyfrowych”.
(źródło raport: „Społeczeństwo informacyjne w liczbach” Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji 2014)

Świat się informatyzuje. Przybywa zawodów, w których wykorzystywane są techniki cyfrowe oraz przetwarzanie i wyszukiwanie danych. Zapotrzebowanie na pracowników z kompetencjami cyfrowymi od kilku lat utrzymuje się na wysokim poziomie.
Branża IT to jeden z najpewniejszych pracodawców. Każdego roku znajduje się w ścisłej czołówce pod względem wysokości wynagrodzeń. Trudno dzisiaj znaleźć dziedzinę gospodarki, w której nie byłyby potrzebne kompetencje cyfrowe. Bez narzędzi i systemów informatycznych wiele branż nie mogłoby już istnieć.
Firmy coraz częściej wykorzystują nowoczesne technologie cyfrowe, aby skuteczniej konkurować na rynku. Oczekują więc od potencjalnych pracowników odpowiednich kompetencji cyfrowych. Dają one gwarancję, że nowo zatrudniony pracownik w szybszy sposób zapozna się z działaniem przedsiębiorstwa, będzie się skutecznie komunikował z pozostałymi pracownikami firmy, klientami oraz efektywnie wykonywał swoją pracę.
Przygotowując materiał korzystano z dokumentu opracowanego przez Zespół ds. kompetencji cyfrowych przy Radzie ds. Cyfryzacji „Kierunki rozwoju kompetencji cyfrowych i medialnych”.

E.K-K.

Etapy rozwoju kompetencji


W czasie zajęć doradztwa zawodowego uczniowie dowiadują się między innymi, jakie kompetencje powinni rozwijać, aby w przyszłości odnosić sukcesy.
W latach 70. XX wieku Noel Burch z Training International, po raz pierwszy zdefiniował cztery etapy rozwijania nowych umiejętności.
Opracował model faz procesu nauczania i przyswajania wiedzy oraz umiejętności.
Noel Burch określił, że ludzie są początkowo nieświadomi jak mało wiedzą i potrafią, czyli jest to nieświadoma niekompetencja
Jeśli rozpoznają swój brak wiedzy i umiejętności, przechodzą do etapu świadomej niekompetencji. Gdy zaczynają świadomie się uczyć inabywać pewne umiejętności, a następnie je świadomie wykorzystywać, są w fazie świadomej kompetencji
Po pewnym czasie, ludzie wykorzystują posiadane umiejętności bez procesu koncentracji (automatycznie) - mówi się wtedy o kompetencji nieświadomej.

Na przykład, jeśli nauczyliśmy się dobrze jeździć na deskorolce, to później nie musimy się skupiać i analizować każdego ruchu podczas jazdy.
Czyli warto jest określić własne obszary do rozwoju, wiedzieć jakie umiejętności trenować i jaką wiedzę poszerzać, aby w przyszłości zrealizować własne plany i osiągnąć wyznaczone cele.

E.K-K.

Komentarze

  1. Wszystkim zainteresowanym tematem polecam stronę, na której znajdziecie wszelkie informacje, a także mnóstwo porad odnośnie test wiedzy do policji . Wiele osób ma z nimi problemy, dzięki tej stronie na pewno dobrze się przygotujecie przed testami.

    OdpowiedzUsuń
  2. Aby dobrze wybrać karierę warto wiedzieć jakie ścieżki ma się do wyboru. Charakterystykę poszczególnych profesji można znaleźć na stronie https://students.pl/artykuly/kategoria/zawody/.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży i opiekunów – wsparcie psychologiczne w sytuacji kryzysu

Psychologiczne Centrum Wsparcia dla uczniów, rodziców i nauczycieli

Raport Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę