Skuteczna nauka

Sprawdzone sposoby na naukę (w przypadkowej kolejności)

Kolejna metoda, o której piszę, nieczęsto jest stosowana w praktyce 
szkolnej. Warto jednak znać ją i samemu sprawdzić, czy jest dla Was
 użyteczna. Tematem dzisiejszego wpisu będzie wizualizacja, czyli uczenie
 się poprzez wyobrażanie sobie tego co, chcemy żeby zostało zapamiętane. 



Wizualizacja

Wizualizacja jest bardzo przyjemną metodą zapamiętywania, ponieważ
 rozpoczyna się od zrelaksowania się i zamknięcia oczu.
Wcześniej należy dobrze przyjrzeć się obrazowi, który chcemy zapamiętać.
To mogą być różne rzeczy: wzór fizyczny lub chemiczny, data wydarzenia

 historycznego, pisownia trudnego wyrazu z „ó” lub ”h” czy też rysunek
 przedstawiający budowę komórki albo ukształtowanie terenu. 



Tak więc jest obraz, który chcesz zapamiętać.
Zrelaksuj się, zamknij oczy i najpierw postaraj się odtworzyć ten rysunek
w wyobraźni, zobaczyć go takim, jakim był w zeszycie czy książce.
Postaraj się zobaczyć kolory, kształty, napisane litery, cyfry.
Teraz możesz rozpocząć tworzenie własnej animacji, własnego filmu.
Obraz można oddalać lub przybliżać, powiększać lub pomniejszać.
Można wyobrazić sobie obraz jako coś, co pulsuje albo podskakuje, a może 

powiewa na wietrze? Możliwości są nieskończone.
Możesz umieścić słowo czy wzór fizyczny w jakimś specjalnym miejscu 

czy czasie, na przykład na dolnej półce w szafie, pod łóżkiem albo na plaży.
 Gdy przed oczyma wyobraźni rozgrywa się film, w którym główną rolę

 odgrywa wzór, obraz czy słowo, którego chcesz się nauczyć, zapamiętujesz je 
mimowolnie. Dzieje się tak dlatego, że wzór, obraz czy słowo dzięki wyobraźni 
stają się bardzo atrakcyjne dla mózgu. A to co atrakcyjne, kolorowe, poruszające
 się i dziwne najłatwiej się zapamiętuje. 



W sytuacji w której będziesz chciał/a przypomnieć sobie to, co w ten
 sposób zapamiętałeś/aś, wystarczy zamknąć oczy i obraz powinien do Ciebie
 wrócić, powinieneś go zobaczyć .
Jeżeli tak się nie stanie, należy całą wizualizacje wzmocnić, czyli powtórzyć

 ćwiczenie, używając bardziej wyrazistych kolorów, kształtów czy też
 wprowadzając ruch lub jakieś udziwnienia. 
Zachęcam Was do wypróbowania tej metody zapamiętywania,
choć trzeba pamiętać, że nie wszystkim ona odpowiada.
GT





Sprawdzone sposoby na naukę (w przypadkowej kolejności)


W jednej ławce siedzą dwaj koledzy. Jeden jest spokojny, skupiony, słucha,
notuje w zeszycie, zgłasza się do odpowiedzi. Drugi po kilku minutach lekcji
nie wie właściwie, gdzie jest i czego od niego chcą. Wije się na krześle,
podpiera głowę, nie wie, co zrobić z rękami, nogami, oczami. Zasypia,
ziewa, zaczepia kolegów, wymyśla głupie żarty.
Istnieje duże prawdopodobieństwo, iż ten drugi uczeń jest kinestetykim
(ruchowcem), czyli osobą, która ma większą niż inni potrzebę biegania,
chodzenia, kopania, robienia czegoś, majsterkowania.
To właśnie kinestetyk, jest bohaterem tego wpisu.


Nauka w ruchu

Jeżeli jesteś kinestetykiem, zapomnij o uczeniu się w łóżku!
Uczenie się w ruchu powinno być dla Ciebie podstawową formą
zapamiętywania, uzupełnianą tylko innymi sposobami (skrótowe notatki, mapy
myśli, kolorowe plakaty, głośne mówienie albo czytanie).



Chodź miarowo po pokoju podczas uczenia się z notatkami w ręku.
Pamiętaj, aby ruch był rytmiczny: stały i umiarkowany (nie za szybko, nie za
wolno) . Znajdź tempo, gdzie Twój oddech będzie spokojny i dopasowany do
rytmu poruszania się.

Możesz też wypróbować inne rodzaje ruchu podczas uczenia się.
Rytmicznie i powolnie kręć się na krześle, kołysz się do przodu i do tyłu
podczas siedzenia czy chociażby miarowo machaj nogą albo wystukuj rytm
długopisem o blat biurka. Nie ma znaczenia jaką metodę wykorzystasz!
Dla kinestetyka każda forma rytmicznego ruchu podczas nauki będzie lepsza niż
bezczynne siedzenie. W stanie spoczynku Twój mózg jest po prostu
rozleniwiony i bardzo słabo pracuje.

GT

Sposoby na dobrą pamięć


W szkole musicie zapamiętywać dużo rożnych wiadomości. Skuteczność nauki zależy przede wszystkim od dobrej pamięci. Jak dbać o dobrą pamięć?

Najważniejszy jest nasz styl życia. Podstawą jest odpowiednia ilość snu. Nie powinniśmy spać krócej niż 8 godzin dziennie. Kiedy jesteśmy przemęczeni nasz mózg działa znacznie mniej wydajnie.

Duże znaczenie ma także zdrowa dieta. Powinniśmy jeść lekkostrawne posiłki składające się z dużej
ilości warzyw, owoców i ryb. Zdrowa dieta zapewni nam dużo witamin i minerałów niezbędnych dla pracy mózgu.

Pamięć polepsza także aktywność fizyczna. Duża dawka ruchu w ciągu dnia dotleni mózg i usprawni jego pracę.

Pamięć trzeba ćwiczyć. Nasz mózg także potrzebuje treningu. Możesz ją usprawnić w codziennych sytuacjach, regularnie robiąc rzeczy takie jak: rozwiązywanie krzyżówek, rozwiązywanie łamigłówek i zagadek matematycznych, czytanie dużej ilości książek, uczenie się na pamięć wierszy czy słówek z języka obcego. Pomóc może także układanie puzzli.

Skłaniając nasz umysł do pracy - rozwijamy go!
K. B.



Sprawdzone sposoby na naukę (w przypadkowej kolejności)


Alfred Tomatis, francuski specjalista chorób uszu, zajmujący się wpływem

muzyki na rozwój człowieka, powiedział:

„Ucho nie jest stworzone wyłącznie do słuchania.

Ucho stworzone jest do pobudzania mózgu i ciała”.

Zatem dziś przyjrzymy się kolejnej metodzie skutecznego ucznia się,

w której ważną rolę odgrywa muzyka!



Powtórki przy muzyce


To chyba dobra wiadomość!
Słuchanie muzyki pomaga w nauce i zapamiętywaniu! 
Dzieję się tak dlatego, że dźwięki uaktywniają obie półkule mózgu, pobudzają zatem różne jego obszary, odpowiedzialne za myślenie matematyczne, przestrzenne, językowe i inne. 


Zła wiadomość jest taka, i o tym napiszę na początku, że nie każdy rodzaj muzyki sprzyja uczeniu się. Jeżeli słuchacie podczas nauki radia czy TV, gdzie co jakiś czas włączają się reklamy lub padają różne komentarze, to jednak nie o to chodzi. Taki rodzaj dźwięków może poprawia nastrój i pobudza, ale zdecydowanie nie sprzyja koncentracji i zapamiętywaniu.




Jakiej zatem muzyki słuchać podczas uczenia się?

Naukowcy zbadali te kwestię i odkryli, że pewien rodzaj muzyki w szczególny
sposób wpływa na umysł i pamięć, uwalnia od stresu, pomaga w koncentracji
oraz otwiera podświadomość. Jest to muzyka poważna, a szczególnie muzyka
barokowa i muzyka Mozarta, które utrzymane są w rytmie 60 uderzeń na
minutę. Taki rytm rozluźnia ciało i pobudza mózg, co stanowi idealny stan do
skutecznego uczenia się.

Wiem co powiecie… Nie słuchacie muzyki poważnej…
Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, abyście robili własne badania i dociekania,
nad wpływem muzyki na Wasz proces uczenia się. Spróbujcie odnaleźć dźwięki,
które Wam najlepiej służą, pomagają zrelaksować się, a jednocześnie pobudzić,
wprawiają w dobry nastrój i poprawiają koncentrację. A może piszę na próżno,
bo już od dawna wiecie, jaką muzykę włączyć do nauki?
GT

Sprawdzone sposoby na naukę (w przypadkowej kolejności)


Nauczyciel wszystko wie i umie najlepiej!
Nie zapomina, nie szuka oczami podpowiedzi…
Dlaczego tak jest?
Otóż, po pierwsze, nauczyciel często powtarza temat, a powtórki oznaczają
zapamiętywanie. Po drugie, nauczyciel chcąc Was nauczyć, musi
zaangażować się w to, co robi! A pamięć nie znosi nudy, uwielbia emocje!
To dlatego nauczyciel wie i umie najlepiej!
Z tym oto spostrzeżeniem związana jest kolejna metoda skutecznego
uczenia się. Bądź jak nauczyciel! Odgrywaj rolę nauczyciela!



Poszukaj pomocnika

Bądź nauczycielem swojego młodszego rodzeństwa!
Zrób wszystko, żeby przykuć ich uwagę! Postaraj się!
Musisz być bardziej atrakcyjny niż bajka czy zabawka…
To nie jest łatwe zadanie… To nic, że siostra czy brat jeszcze mali
i niewiele rozumieją. Osłuchają się z tematami szkolnymi, a potem będzie, jak
znalazł. Dodatkowo będą zachwyceni zainteresowaniem starszego rodzeństwa!


W przypadku braku rodzeństwa można uczyć mamę, tatę lub babcię czy
dziadka. Dziadka uczymy angielskiego, babcię chemii, mamę fizyki a tatę, na
przykład geografii. Takie uczenie opłaca się podwójnie, bo na koniec sam/sama
doskonale opanujesz temat i to Ty będziesz przepytywał/przepytywała swoich
„uczniów”, a nie oni Ciebie.


W ostateczności można uczyć kota, psa albo kwiatek w doniczce. Mów do
nich głośno i z zaangażowaniem. Nieważne, kto jest Twoim uczniem. Ważne, że
Ty jesteś nauczycielem/nauczycielką i w efekcie wspaniale zrozumiesz oraz
zapamiętasz temat.

Wielu specjalistów od technik uczenia się uważa, że odgrywanie roli
nauczyciela jest najlepszą metodą zapamiętywania!
GT

Mnemotechniki (cz. 3): mapa myśli

Mapa myśli – metoda opracowana przez T. i B. Buzan; to rodzaj notatki, przy czym dużą rolę odgrywają tu zarówno tekst, jak i rysunki, liczby, kolory, skojarzenia – oryginalne i atrakcyjne – bo Twoje; dzięki połączeniu prawej i lewej półkuli nauka stanie się przyjemniejsza i o wiele bardziej efektywna.


Tradycyjne notatki:
- są zbyt długie (piszemy pełnymi zdaniami);
- z trudem się je zapamiętuje (są monotonne, jednokolorowe, nieciekawe wizualnie);
- zabierają zbyt dużo czasu;
- nie pobudzają mózgu do twórczej pracy (mózg buntuje się, gdy otrzymuje ciąg danych,
przez co ciężej pracujemy i osiągamy gorsze wyniki)


Mapy myśli:
- uczą aktywnej pracy z tekstem;
- pobudzają kreatywność, pamięć i koncentrację;
- oszczędzają czas – informacje zapisane w takiej formie łatwiej można sobie przypomnieć;
- pomagają w porządkowaniu wiedzy i myśli

Jak sporządzić własną mapę myśli?

1. przygotuj czystą kartkę A4, kolorowe flamastry, kredki;

2. przeczytaj tekst, z którego będziesz robił notatkę – zastanów się co masz zapamiętać (daty, wydarzenia, pojęcia); pamiętaj o metodzie 20:80 – wystarczy zapisać 20%, by wywołać z pamięci pozostałe 80%

3. na środku umieść najważniejsze słowo-klucz – to główny temat (np. tytuł rozdziału na sprawdzian);

4. prowadź linie grubsze i cieńsze i łącz ze słowem lub rysunkiem (wykorzystuj swoje skojarzenia – dzięki temu nadasz notatce indywidualny charakter);

5. używaj kolorów: jeden kolor – jeden temat;

6. używaj strzałek, znaków równości, różnych symboli, piktogramów, znaków graficznych – one angażują prawą półkulę do zapamiętywania;

7. pisz czytelnie, różnymi wielkościami liter (małe, duże, rozstrzelone, drukowane), stosuj odpowiednie odstępy

Zainteresował Cię ten temat?

zajrzyj do książki „Mapy Twoich myśli” T. Buzan

EG





Sprawdzone sposoby na naukę (w przypadkowej kolejności)

Dziś przedstawię inny sposób na naukę. Być może ktoś już go odkrył?
Może kogoś zainspiruję? Bohaterem wpisu jest:

Sceniczny monolog



Czy nazwa tego sposobu uczenia się kojarzy się z teatrem? Oczywiście!
Nauka może być spektaklem… jednego aktora.
Otóż, stajesz przed lustrem z książką, zeszytem lub notatkami w ręku
i rozpoczynasz… sceniczny monolog, czyli improwizację na temat…
pierwiastków chemicznych, genezy wybuchu powstania listopadowego,
rodzajów i gatunków literackich czy głównych praw dynamiki.
Głośno wypowiadane zdania, definicje bądź opowiedziane zagadnienia
w połączeniu z gestykulacją, ruchami ciała, obserwowaniem siebie samego
w lustrze, z pewnością ożywi emocje i pamięć.
Taka nauka może stać się atrakcyjna dla tych, którzy nie mogą usiedzieć przy
biurku, kręcą się na krześle czy często wychodzą po coś do kuchni,
ale też dla tych, którzy lubią patrzeć na siebie samych ;)
Jeśli wypowiadane słowa będą dodatkowo mocno akcentowane, mózg powinien
pracować na najwyższych obrotach, co daje nadzieję na zapamiętanie materiału
a następnie skorzystanie z niego w odpowiednim czasie:
podczas rozwiązywania zadań, sprawdzianu, pisania wypracowania.


Spróbujcie tej metody! Może takie uczenie się stanie się dla kogoś
atrakcyjne i skuteczne? Może posypią się lepsze oceny?
Pamiętaj, uczenie się tematu, jest jak uczenie się roli przez aktora.
Będziesz mógł/ mogła powiedzieć, że umiesz, jeżeli patrząc sobie w oczy przed
lustrem (ekranem komputera?) opowiesz temat z pamięci,
nie zaglądając do notatek!!!

GT

Mnemotechniki (cz.2): rzymski pokój, haki pamięciowe


Metoda rzymskiego pokoju – to co mamy zapamiętać „umieszczamy” (wykorzystując wyobraźnię) w różnych miejscach w pokoju; wydobywamy z pamięci poprzez przypominanie sobie pokoju, a tym samym zapamiętanych rzeczy / spraw / tematów. Metoda ta była stosowana przez średniowiecznych księży, czy mnichów wygłaszających kazanie. Kiedy uczyli się go – zapamiętywali poszczególne części umieszczając je w charakterystycznych częściach świątyni. Potem, już podczas kazania, wodzili oczami przypominając sobie to, co mają powiedzieć.

Na przykład, próbując zapamiętać rzeczy do kupienia: chleb, mleko, baterie, proszek do prania, pasta do zębów, możesz wyobrazić sobie mieszkanie, w którym przemieszczasz się z pokoju do korytarza.
Teraz układamy historyjkę, np.: siedząc na bardzo wygodnej, czerwonej kanapie w pokoju zajadasz się chrupiącą, pachnącą świeżością kromką chleba z ulubionym żółtym serem, po czym popijam szklanką śnieżnobiałego, cieplutkiego mleka. Wstając i przechodząc do korytarza spoglądasz na ogromny zegar ścienny, który się zatrzymał, bo potrzebne są do niego nowe baterie. W korytarzu zauważasz w lustrze, że bluza, którą założyłeś wymaga prania w dobrym proszku do prania, gdyż jest umazana pachnącą miętą pastą do zębów.
Podany przykład jest dość banalny, ale pokazuje jak korzystamy z metody. Skojarzenia powinny być bardzo barwne, wyolbrzymione, absurdalne czy żartobliwe – łatwiej się wtedy zapamiętujewszystko zależy od Twojej wyobraźnimetoda ma służyć Tobie.

Twoim „rzymskim pokojem” może być także Twoje ciało; wówczas np. listę zakupów możesz „powiesić” na sobie 😊 Części ciała zwykle numeruje się tak:

1. włosy
2. czoło
3. uszy
4. nos
5. usta
6. broda
7. szyja
8. piersi
9. brzuch
10. plecy
11. ręce
12. łokcie
13. dłonie
14. biodra
15. pośladki
16. nogi
17. uda
18. kolana
19. kostki
20. stopy

Nie musisz używać ich wszystkich, możesz niektóre ominąć lub inaczej ponumerować – metoda ma służyć Tobie.
֎ Ćwiczenie: „spacerując” po swoim pokoju/mieszkaniu, postaraj się jak najszybciej zapamiętać: duch, pszczoła, mysz, noc, kosz, ryż, liść, farby, jeż

Metoda haków pamięciowych – skuteczna, często wykorzystywana i lubiana metoda; wymyślamy „haki” – skojarzenia cyfr z obrazkami czy kształtami – to, co mamy zapamiętać „wieszamy na hakach” czyli kojarzymy w wyobraźni z naszymi obrazami. I znowu wykorzystujemy wyobraźnię: haki powinny być wesołe, pozytywne, nieprawdopodobne i fantastyczne 😊 Oto przykład:

-Jedynka przypomina świecę. Można nadać jej kolor, zapach.

-Dwójka jest łabędziem. Wpisuje  się bardzo ładnie w tego królewskiego ptaka.

-Trójka przypomina szerszą stronę serca. Bywa także wyobrażana jako jabłko.

- Czwórka jest krzesłem. Na nim będzie można kłaść to, co trzeba zapamiętać. 
-Piątka przypomina hak (np. hak na dźwigu); na nim będziemy wieszać

-Szóstka to baranie rogi - możemy je pomalować lub ozdobić (kwiaty, kratka).
Szóstką może też być ślimak. Wybór należy do Ciebie.

-Siódemka bez dwóch zdań przypomina kosę

-Ósemką jest sympatyczny bałwan

-Dziewiątką jest balon (kolor, wzór)

-Zero bez wątpienia przypomina jajko

-10 – rycerz w zbroi z tarczą.










Oto 9 rzeczy, które trzeba kupić:
1. Bułka
2. Płyn do naczyń
3. Jabłka
4. Makrela
5. Marchewka
6. Papier toaletowy
7. Mydło
8. Masło
9. Rzodkiewka

No to zaczynamy sobie wyobrażać – włączamy jak najwięcej zmysłów:
1 – świeca podgrzewa bułkę, skórka robi się coraz bardziej chrupiąca, zapach roznosi się po całym domu
2 - łabędź pływa w płynie do naczyń, najwyraźniej mu się podoba, bo bije skrzydłami robiąc ogromne bańki
3 - serce zjada jabłko, ma niesamowicie duże zęby, mlaszcze przy tym niemożliwie
4 - na krześle położyłam na chwilę makrelę, zapomniałam o tym i usiadłam 😊

֎ Ćwiczenie: za pomocą haków (powyższych lub własnych) dokończ zapamiętanie listy zakupów – wykorzystaj swoją nieograniczoną wyobraźnię 😊

Powodzenia, EG

Mnemotechniki (cz.1): akronimy, akrostychy, łańcuchowa metoda

skojarzeń

Wiedza odgrywa w naszym życiu ogromne znaczenie. Jeśli nie mamy wiedzy – nie wykorzystamy jej. Jednak sama wiedza to trochę za mało. Potrzebujemy wyobraźni, która pomaga nam z posiadaną wiedzą czynić cuda – i właśnie na wyobraźni bazuje większość technik pamięciowych – mnemotechnik.

Mnemotechniki pozwalają na szybsze zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji (dat, haseł komputerowych, PIN-ów kart płatniczych, numerów telefonów, wykładów czy treści książek), poprawiają koncentrację i pamięć, pozwalają uczyć się szybko i skutecznie oraz ułatwiają naukę języków obcych.

Czynniki sprzyjające zapamiętywaniu:

  • wyobrażenie siebie w centrum uwagi;
  • zaangażowanie zmysłów – dodaj do obrazu smak, zapach, dotyk ;
  • ruch – wyobraź sobie przedmioty lub osoby w ruchu, akcji – mózg lubi, gdy coś się dzieje;
  • kolor (zwłaszcza dziewczyny 😉 – stosuj jaskrawe, nietypowo dobrane barwy;
  • wykorzystanie przesady, wyolbrzymiania – coś, co „rzuca nam się w oczy” łatwiej zapamiętamy i na dłużej nam zostanie w głowie;
  • stosowanie symboli;
  • porządkowanie – według jakiegoś kryterium, hierarchii;
  • numerowanie;
  • atmosfera zabawy – obraz czegoś, co nas śmieszy;
  • obrazy złożone z pozytywnych emocji
Rodzaje mnemotechnik

Akronimy (skrótowce) – to jedna z najbardziej popularnych mnemotechnik; w celu zapamiętania tworzymy zupełnie nowe słowa lub wyrażenia z pierwszych liter układając zabawne zdania, rymowanki; możemy w ten sposób zapamiętać na przykład:

planety w naszym układzie słonecznym:
Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Usmaży Naleśniki 
(Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun)

kolory tęczy:
Czemu Patrzysz Żabko Zielona Na Groźnego Fanfarona
(czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy);

nazwy kierunków geograficznych (po angielsku) :
Na Ekranie Siedzi Wrona
(North, East, South, West)

nauka przypadków:
Mama Dała Córce Bułkę Nasmarowaną Masłem Wiejskim
(Mianownik, Dopełniacz, Celownik, Biernik, Narzędnik, Miejscownik, Wołacz)

Akrostychy – są przeciwieństwem akronimów; polegają one na tworzeniu zdań, z których pierwsze litery składają się na wyraz do zapamiętania, np.

Sam Teraz Rozluźniam Ekstremalne Spięcie = STRES

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń – doskonale poprawia pamięć i ćwiczy wyobraźnię – polega na zapamiętaniu ciągu informacji za pomocą sekwencji obrazów przypominających film; dużą rolę odgrywa również łączenie zmysłów dotyku, smaku, wzroku, słuchu i węchu; jeśli dodamy do tego ruch i rytm, otrzymamy „żywy obraz”, kory zapadnie nam w pamięci naprawdę na długo.

Przykład: Masz do zapamiętania następującą listę zakupów:
  1. Bułka
  2. Płyn do mycia naczyń
  3. Jabłka
  4. Makrela
  5. Marchewka
  6. Papier toaletowy
  7. Mydło
  8. Masło
  9. Rzodkiewka
Najczęściej, kiedy masz coś takiego zapamiętać – powtarzasz tę listę w pamięci, a wracając ze sklepu dziwisz się, że nie wszystko zostało kupione. Możesz też odruchowo sięgnąć po karteczkę i na niej zapisać zakupy.

A może by tak stworzyć historię, która nie ulegnie zapomnieniu po wejściu do sklepu?

Przykładowa historia: Wchodzę rano do kuchni - chcę zrobić sobie śniadanie. Na moim miejscu siedzi jednak ogromna bułka - ma ręce, na nogach trampki. Przecieram oczy ze zdziwienia, gdyż bułka pije płyn do mycia naczyń i zagryza jabłkiem. Macha nogami. Jabłko jest piękne, czerwone. Bułka uśmiecha się do mnie serdecznie i podsuwa w moją stronę talerz z makrelą, proponując, bym dziś zamiast jej, zjadł makrelę. Patrzę na rybę i czekam, aż się poruszy, bo skoro buka może, to czemu nie ona. Na szczęście nic takiego się nie dzieje. Nagle do stołu dosiada się marchewka. Jest tak ogromna, jak bułka. Zamiast naci ma okręcony papier toaletowy – rumiankowy – wygląda, jakby miała zrobiony wielki kucyk. Marchewka odpakowuje mydło i próbuje posmarować nim kawałek chleba. Bułka podsuwa jej masło. Ta przecząco kiwa głową i mówi, że masło należy do rzodkiewki, ale ta jej nie pożyczy, bo się pokłóciły. W tym momencie do kuchni wchodzi rzodkiewka i odbiera masło marchewce.😊

Jak podoba Ci się historia? Łatwo ją sobie wyobrazić?
Co zostało w Twojej pamięci: marchewka, zapach makreli?


! Czas na Twoje ćwiczenie !


Wymyśl swoją listę zakupów i ułóż zabawną historyjkę umożliwiającą jej zapamiętanie.

Jeżeli chcesz się nią podzielić – przyślij na adres: elzbieta.gerc@sp319.pl – najciekawsze zamieścimy na blogu.
EG



Sprawdzone sposoby na naukę (w przypadkowej kolejności)


Zdarza się, iż narzekacie, że na lekcjach nie ma czasu na robienie notatek, a

już na pewno nie udaje się zadbać o ich stronę graficzną.

Teraz jest więcej czasu i nikt nie pospiesza. Może to jest dobry moment na

wypróbowanie różnych sposobów uczenia się, robienia notatek?

Przeczytajcie, popatrzcie, wypróbujcie!



Kolorowe mazaki

Mazaki, zakreślacze, cienkopisy …można nimi podkreślać, zakreślać,
pogrubiać… kluczowe słowa, definicje, zdania…, aby je wyróżnić spośród
reszty zdań, akapitów, notatek.
Kolorowa notatka jest atrakcyjna dla naszych oczu, mózgu, dlatego łatwiej ją
zapamiętać. Pojedynczy kolor, czy to niebieski, czy czarny, to nuda.
Bardzo ważne: ważne słowa, wyrażenia pisz drukowanymi literami,
dużymi literami, zmieniaj krój swojego pisma!!!

Przyklejane notatki

Małe karteczki ze słówkami z języka obcego, definicjami, nazwami
pierwiastków itp., których nie możesz zapamiętać, ponaklejaj w pokoju, kuchni,
na drzwiach, na szybie prysznicowej, gdzie chcesz i mama pozwoli.
Ich układ możesz dowolnie zmieniać, porządkować, wyrzucać, dokładać.

Wszystko zależy od Twojej pomysłowości.


Mapy myśli

Mapy myśli angażują do pracy obie półkule mózgu.
Dzięki uaktywnianiu wyobraźni, pomysłowemu prezentowaniu kluczowych
terminów, tworzeniu schematów, użyciu kolorów, obrazów i symboli możesz
maksymalnie pobudzić swoją pamięć.
Mapy myśli mogą zostać skończone, niedokończone, mogą być wzbogacane
lub skracane. W Internecie znajdziecie wiele stron, gdzie zapoznacie się z
technikami ich tworzenia.


Karty ze spisem treści

Definicje lub kilka zagadnień ważnych dla danego tematu, należy zapisać
na specjalnych kartkach, natomiast na ich odwrotnej stronie narysować
kolorowy obrazek lub symbol, który ma pomóc w przypomnieniu.
Teraz połóż kartki tak, by na wierzchu był obrazek lub symbol i postaraj się
opowiedzieć z pamięci, co jest zapisane pod spodem. Gdy nie pamiętasz,
zajrzyj, przeczytaj i jeszcze raz spróbuj powiedzieć z pamięci.
Można również układać kartki symbolami do góry w wymyślonej przez Ciebie
kolejności. Pomieszaj je i postaraj się ułożyć ponownie.

Plakaty

Kolorowe, pomysłowe plakaty, stanowiące obrazowe podsumowanie
najważniejszych zagadnień do zapamiętania, można umieścić w dowolnym
miejscu w pokoju czy mieszkania. Oczywiście trzeba wielokrotnie spoglądać
na nie, wielokrotnie czytać i powtarzać.

Stara dobra ściąga

Wielu doświadczonych w ściąganiu na klasówkach mówi, że to najlepszy
sposób na naukę przed sprawdzianem. Teraz w domu raczej nie skorzystasz z
niej, ale możesz poćwiczyć myśląc o powrocie do szkoły. Tajemnicą ściągi jest
to, że jak już ją zrobisz, to nie potrzebujesz z niej korzystać!


GT

Kilka ćwiczeń na integrację prawej i lewej półkuli


Ćwiczenie 1. – leniwe ósemki
Wyciągnij przed siebie rękę i unieś kciuk do góry, a następnie rysuj w powietrzu
rozciągniętą w poziomie „leniwą” ósemkę – rysowanie ósemki rozpocznij od środka i kieruj
kciuk w górę, w lewą stronę – cały czas obserwuj ruch kciuka.
Powtórz ćwiczenie drugą ręką. Polecam też kreślić ósemki na kartce różnymi kolorami.😊
Ćwiczenie 2.
Przygotuj czystą kartkę. Weź do ręki dwie kredki / ołówki / długopisy / flamastry (co chcesz
i/lub co masz pod ręką 😊Zrób pionową linię na środku kartki dzielącą ją na dwie części
i rysuj koło i trójkąt – oburącz w tym samym czasie 😊 Możesz rysować też inne figury…



Ćwiczenie 3.
A teraz trochę trudniej: napisz i narysuj w tym samym czasie, oburącz.



Powodzenia, EG

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?


Jak wiecie, bo często jest Wam to przez nas powtarzane, każdy z nas jest inny.
Dlatego, aby skutecznie się uczyć, a co najważniejsze... uczyć i się nauczyć... ważne jest,
abyście znaleźli dla siebie metodę skuteczną.
Powiem więcej: im szybciej nabędziecie umiejętność uczenia się, tym przyswajanie wiedzy
będzie sprawiało Wam większą satysfakcję.

Zatem zaczynamy😊

Część 1 – czyli wstęp – czyli trochę teorii:
Jak działa nasz mózg?


Mózg człowieka zbudowany jest z dwóch półkul: lewej i prawej.
Każda pełni odmienne funkcje i każda kontroluje inne części ciała,
obie jednak komunikują się ze sobą i współpracują


lewa półkula:                                                                             prawa półkula:
- mowa,                                                                                        - muzyka i śpiew
- rozpoznawanie i pamięć słów                                                   - spojrzenie na całość
- abstrakcyjne myślenie                                                               - wyobraźnia plastyczna
- logiczna analiza szczegółów                                                     - orientacja przestrzenna
- pamięć liczb                                                                              - rozumie aluzji, przenośni, dowcipów
- działania matematyczne                                                            - rozpoznawanie twarzy
- emocje pozytywne                                                                    - emocje negatywne
- reakcja na złożone polecenia                                                    - reakcja na proste polecenia

😊a w dodatku lewą połową naszego ciała rządzi prawa część mózgu, a prawą połową – lewa😊

Budowa mózgu




Kora mózgowa składa się z 4 płatów
– w nich zachodzą czynności umysłowe takie, jak m.in. :

Płat potyliczny:
➢ związany z naszym zmysłem wzroku – odpowiada za widzenie
➢ dokonuje analizy koloru, kształtu, ruchu, głębi


Płat ciemieniowy:
➢ wrażenia czuciowe: dotyk, temperatura, ból
➢ umiejscawianie obiektów w przestrzeni
➢ koordynacja oko-ręka (pisanie, rysowanie, dotykanie)
➢ rozumienie języka symbolicznego, pojęć abstrakcyjnych
i geometrycznych – liczby i stosunki między nimi


Płat czołowy:
➢ to nasze centrum zarządzania (świadome myślenie, planowanie,
podejmowanie decyzji, przewidywanie konsekwencji naszych
działań oraz umiejętność ich modyfikacji)
➢ utrzymywanie uwagi i koncentracji
➢ ocena sytuacji
➢ poczucie tożsamości (kim jestem?)
➢ kontrola emocji
➢ ruch (planowanie, koordynacja)
➢ umiejętność wchodzenia w interakcje społeczne


Płat skroniowy:
➢ jest odpowiedzialny za słuch (muzyka, słowa)
➢ rozumienie mowy – tego, co zostało powiedziane (rytm, akcent,
tempo, gramatyka)
➢ rozpoznawanie (obiektów, twarzy), ich kategoryzacja
➢ analiza zapachów


Móżdżek (zlokalizowany w tylnym dole czaszki, w sąsiedztwie rdzenia przedłużonego):
➢ koordynacja ruchowa
➢ zachowanie równowagi
➢ kontrola ruchów gałek ocznych
➢ uczenie się przez nas nowych ruchów, kontrola ruchów przez nas
zaplanowanych



Nasze mózgi w ciągu minuty wykonują ogromne ilość złożonych czynności/operacji
odpowiedzialnych za myślenie, pamięć, ruch, planowanie, mowę, słuch...
Można by powiedzieć, że są zalewane potokiem informacji...

Dlatego w kolejnych częściach postaram się zaprezentować Wam
możliwości zapanowania (choć w niewielkim stopniu) nad mózgiem,
aby pomagał i wspierał Wasz rozwój.

EG


JAK UCZYĆ SIĘ W DOMU? 


Najważniejsza jest dobra organizacja własnego czasu oraz samodyscyplina:
 wybierz czas i miejsce na naukę
 realnie oszacuj czas na poszczególne przedmioty i trzymaj się tego planu
 nie przekładaj nauki „na później” lub „mam ciekawsze rzeczy do zrobienia”
 ucząc się, maksymalnie skoncentruj się i nie rozpraszaj drobiazgami;
trzeba sobie powiedzieć: „Zajmę się tym, kiedy skończę to, co zacząłem”.
 ucz się w najlepszym czasie na pracę umysłową tj. w godz. 9:00 – 12:00, a potem
13:00-16:00.
 jedna „dawka” nauki powinna się zmieścić w przedziale od pół godziny do godziny
 więcej niż godzina nauki sprawi zbyt szybkie zmęczenie
 ucząc się rób krótkie przerwy (5-10 minut), nie dopuszczając do znużenia, złości i
przemęczenia
 krótkie przerwy wypełnij aktywnością fizyczną (spacer po mieszkaniu, przysiady,
rozciąganie), napij się wody, herbaty, dłuższe przerwy przeznacz na relaks

Strategie nauki:
 najpierw zrób najtrudniejszy materiał, pamiętając o przerwach w nauce i powtórkach
 na koniec zostaw łatwiejsze i najłatwiejsze prace
 ucząc się twórz logiczne powiązania między częściami materiału
 nigdy nie ucz się czegoś, czego się nie rozumiesz – to kompletna strata czasu
 ucząc się i powtarzając, zastosuj metodę syntetyczno – analityczno, tzn.:
                   - przeczytaj całość
                   - potem jeszcze raz przeczytaj, podkreślając ważne informacje
                   - podziel tekst na niewielkie części i zanotuj najważniejsze rzeczy w krótkiej
                     i atrakcyjnej formie
                   - powtarzaj wiadomości z każdej części, aż do pełnego zrozumienia i zapamiętania
                   - jeżeli możesz opowiedzieć temat z pamięci bez zaglądania do notatek, znaczy, że
                     się nauczyłeś
                   - następnego dnia zrób krótką powtórkę: przeczytaj szybko notatki i powtórz materiał
                     z pamięci

Nastawienie psychiczne jest bardzo ważne:
 pamiętaj: Dobrze się zapamięta, jeśli chce się zapamiętać!
 nie można wmawiać sobie, że to nudne i głupie, bo wtedy w głowie nie pozostanie nic
 trzeba myśleć pozytywnie zarówno o sobie, jak i o efekcie nauki i nie dopuszczać do
świadomości myśli o braku zdolności, lenistwie, słabej pamięci


Krótko na temat podstawowych technik uczenia się dla: wzrokowców, słuchowców i
kinestetyków (czyli osób, które nie mogą wysiedzieć na krześle).

Wzrokowcy powinni:
 używać kolorowych pisaków i długopisów
 podkreślać, rysować, tworzyć schematy i tabele, układać krzyżówki z najważniejszych
słów do zapamiętania
 kluczowe słowa, wzory, daty, wnioski zapisywać na małych karteczkach i umieszczać na
wysokości oczu
 stosować wizualne pomoce naukowe – mapy myśli, filmy, prezentacje, obrazy, grafiki
 pracować w ciszy

Słuchowcy powinni:
 głośno powtarzać najważniejsze rzeczy do zapamiętania
 jeżeli to możliwe, śpiewać, rymować, deklamować, wykorzystując rytm i rym
 ułożyć krótki wiersz lub piosenkę złożoną z najważniejszych słów do zapamiętania
 wykorzystać dialogi, rozmowy, dyskusję z rodzicami, rodzeństwem
 najważniejsze informacje nagrywać na dyktafon, a potem odtwarzać

Kinestetycy (ruchowcy) powinni:
 uczyć się wykorzystując dynamikę całego ciała, demonstrować pojęcia za pomocą
ruchów i gestów (dla samych siebie lub przed lustrem)
 chodzić miarowo po pokoju, powtarzając głośno materiał
 powtarzając materiał przy biurku, rytmicznie huśtać nogą, wystukiwać dowolny rytm
(np.: palcami na blacie) lub huśtać się na krześle

Stosując powyższe zasady nauka nie będzie już przykrym obowiązkiem, może nawet stać
się przyjemnością, a dobre wyniki w nauce będą zachęcać do jeszcze większego wysiłku.

GT

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Psychologiczne Centrum Wsparcia dla uczniów, rodziców i nauczycieli

Raport Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży i opiekunów – wsparcie psychologiczne w sytuacji kryzysu